Det var för att få en tydligare avsändare på Uppsala kommuns kommunikation som fullmäktige beställde en ny logotype och visuell identitet. Den tidigare loggan har använts av kommunen sen 1986 och efter 30 år i tjänsten var det dags att pensionera det svartgula lejonet.
Den nya loggan, med sitt mer sparsmakade utförande med enbart ett lejonhuvud inringat av ett 'U', kommer enligt stadsdirektör Joachim Danielsson stärka kommunens kommunikation och underlätta för invånarna. Men efter att tidningen samlat in synpunkten från gatan och sociala medier så ser verkligheten inte ut att överensstämma med kommundirektörens förhoppning.
– Den gamla var mycket klarare, nu ser det ut som en smiley, säger Uppsalabon Monika Rydén.
Vad tycker du om anledningen till bytet då?
– Jag tycker det verkar onödigt. Om man kommer någon annanstans ifrån så tror jag inte att man kommer veta vad det är för något, säger hon.
Önskan om att behålla den förra logotypen är Monika inte ensam om. Efter tidningens tidigare publicering om kommunens nya logga på sociala medier, så har läsarna inte varit sena med att tycka till.
Majoriteten av reaktionerna är negativa och flera tycker att kommunen bör behålla den tidigare loggan. En person skriver att den nya loggan saknar pondus och integritet. En annan att den liknar en hamster.
Prislappen är också en orsak till upprördhet i kommentarsfälten och flera anser att investeringen är felprioriterad. För den nya digitala designen fick kommunens invånare betala 2 500 000 kronor. Något som Uppsalabon Niklas Gunnarsson Nording tycker är väl häftigt.
– Den förra var mycket snyggare, den här nya är så generisk. Sen tycker jag det var rätt dyrt också, säger han.
Tycker du att kommunen har lyckats med sin ambition om en tydligare avsändare?
– Nej, det tycker jag verkligen inte, nu är det snarare tvärtom. Jag gillade den gamla, den med svart och gult, säger Gustaf Brandholm.
Kostnaden för att börja arbetet med att byta ut loggan, planerar Uppsala kommun att minimera genom att successivt fasa in den nya. Trycksaker, bilar och arbetskläder kommer att prydas av den nya grafiken vart efter de behövs bytas ut.
Flera som varit kritiska till kommunens nya ansikte utåt är Svenska Heraldiska Föreningen. De menar att man nu tappar styrkan i vapensköldens historiska värde. Och att den nu är för lik andra kommuners logotype, som Linköping och Stockholm. Tidningen har sökt stadsdirektör Joachim Danielsson utan framgång.