Mellan 2015 och 2017 lovade de företag och organisationer som är med i klimatprotokollet att under perioden minska utsläppen med 5 procent. Resultatet blev 10 procent. Men det räcker inte.
– Nu måste vi gå från vad vi säger att vi kan göra till vad vi måste göra. Ska vi nå tvågradersmålet måste utsläppen minska med 10 procent om året, det är dubbelt så mycket som vi har klarat av hittills, säger Björn Sigurdson, klimatstrateg på Uppsala kommun.
Ett av företagen som är med i klimatprotokollet är GE Healthcare, Uppsalas största privata arbetsgivare. Bo Lundström, vd, berättar att företaget som köper mycket ånga från Vattenfall bland annat gör investeringar för att minska energibehovet samt återföra energi till Vattenfall. Vid sidan av produktionen finns också andra miljövinster att göra, till exempel när man ser vad som hamnar på tallriken.
– Vi har 900 gäster om dagen i vår restaurang. Även om det inte är vår kärnverksamhet får det effekt vad de gör där, säger Bo Lundström.
Han säger att det ekonomiska utfallet av energisatsningen inte räcker för att motivera investeringen, som ligger på tiotals miljoner kronor. Men det finns andra vinster.
– Det är viktigt inte minst för vårt varumärke. Dessutom bidrar det till samhällsvinster och ett bättre klimat.
Det finns dock andra utsläpp som är svårare att komma åt. Det handlar ofta om när det är beteendeförändringar som krävs snarare än tekniska lösningar. Karolina Kjellberg, miljöchef på Uppsala universitet, säger att målet att halvera utrikes tjänsteresor till 2023 inte kommer att uppfyllas.
– Vi är en av de organisationer som reser mest utomlands. Och det här målet är för tufft, men vi kommer ändå att anta målet för att jobba med frågan, säger Karolina Kjellberg.
Även för Bo Lundström på GE Healthcare är beteendeförändringar känsliga att ta tag i. På sin tomt har företaget, liksom många andra arbetsgivare, en stor gratis parkering för de anställda. De subventionerar sina anställdas bilåkande även med möjligheten att köpa ny bil via löneavdrag, samt med förmånsbilar för vissa grupper. Att ta bort bilsubventionerna är inte aktuellt.
– Vi har sänkt de tillåtna koldioxidutsläppen för förmånsbilarna, och det finns en möjlighet att välja el- eller hybridbilar. Vi vill inte straffa dem som måste åka bil, säger Bo Lundström.
Hur var det med tårtorna då? Jo, till fikat på mötet när klimatavtalet skulle undertecknas serveras fyra veganska tårtor med ett klimatavtryck motsvarande 7,5 kg koldioxid. Fyra klassiska prinsesstårtor har en klimateffekt motsvarande knappt 18 kg koldioxid. Skillnaden motsvarar 8 mils körning med en genomsnittlig personbil. En provsmakning visar att de smakar lite annorlunda, men inte nödvändigtvis sämre, än en klassisk tårta.