Uppsalas halkbana tvingas lägga ned

Uppsalas halkbana i Gränby tvingas lägga ner sin verksamhet. Från första april kommer körskoleelverna i stället att få åka till Stockholm eller Västerås för att göra sin halkbaneövning.

Uppsala2005-03-19 00:00
På grund av att Bärbyleden byggs i området tvingas Uppsala halkbana stänga igen sin verksamhet. Uppsala kommuns trafikkonsulent Mari-Anne Larsson säger till UNT att man arbetar på en lösning för stadens körskoleelever och söker just nu efter en lämplig plats för att kunna bygga en ny halkbana.
- Ingenting är bestämt i dagsläget men förhoppningen är att vi ska kunna bygga en trafikövningsplats som både erbjuder examination och träning, säger Mari-Anne Larsson.

Risk för långa väntetider
Men processen innan byggandet kan påbörjas kan bli långvarig.
- Det är mycket att ta hänsyn till, både körkortslagen och EU-direktiv. Men först måste vi hitta en lämplig plats att bygga på. Nu väntar vi på att kommunstyrelsen ska fatta beslut om en lämplig markplats. Vi hoppas på besked under våren, säger Mari-Anne Larsson.
Johannes Faye är utbildningsledare på Körkortsproffsen och han är oroad för att väntetiderna för halkbanekörning ska bli långa.
- Jag tror att risken är ganska stor att körskoleeleverna kommer att få vänta länge för att få göra sin halkbanekörning, säger Johannes Faye.

Hoppas på ny halkbana
Johannes Faye hoppas på att en nya halkbana, som även har plats för olika uppkörningsprov, kan byggas i Uppsala.
- Kommunen har pratat länge om att en nya halkbana ska byggas, men allt verkar gå väldigt långsamt, säger Johannes Faye.
På Gillinges trafiksäkerhetscentrum i Stockholm är man beredd att ta emot 48 körskoleelver i veckan. Gillinges platschef Hans Löfgren menar att det inte finns någon risk för att väntetiderna ska bli onödigt långa.
- Vi har kapacitet att ta emot alla körskoleelever söder om Tierp, säger Hans Löfgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om