Uppsalas halkbana tvingas flytta

När tredje etappen av Bärbyleden byggs måste Uppsala Halkbana bort. Den nya vägen kommer att passera över det område där halkbanan idag ligger.

Uppsala2004-03-01 00:00
— Politikerna måste vakna, säger Junichi Hayashida på trafikskolan Körkortsproffsen och menar att det är viktigt att redan nu planera för en ny halkbana, eller trafikövningsplats som är den formella beteckningen.
Körning på halkbana är nödvändigt för såväl blivande privatbilister och MC-förare som yrkestrafikanter. Om inte en ny halkbana byggs i Uppsalatrakten tvingas upplänningarna i framtiden till banor i Stockholm eller Västerås.
Det ställs särskilda krav på platsen för en framtida halkbana. Det måste ligga på avstånd från staden för att inte buller ska störa och marken måste tåla de påfrestningar som uppstår. Uppsala kommun har ett par platser som man kommer titta närmare på inför ett eventuellt nybygge av halkbanan.

Ingen ansvarig
— Jag vill inte uttala mig om var, säger Mari-Anne Larsson på Trafiksäkerhetsrådet i Uppsala kommun. Det beror helt på hur stor bana man vill bygga.
Den tredje etappen av Bärbyleden kommer att gå mellan rondellen norr om Tuna Backar och ansluta till den nya E4:an strax öster om Nyby. Det är osäkert när den tredje etappen kommer att byggas, tidigaste startdatum är någon gång under 2005.
— Det finns ingen huvudansvarig för den här frågan, säger Rikard Granlund på Vägverket Region Mälardalen.
Han har tillsammans med Trafiksäkerhetsrådet och MC-utbildarna i Uppsala tagit initiativ till ett upptaktsmöte, på onsdag nästa vecka, för att samråda med berörda intressenter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om