Uppsalas forskning ska bli mer kommersiell
Uppsala universitet startar en ny näringslivsenhet i vår. Syftet är att öka satsningarna på kommersialisering av resultat från forskarvärlden. Resurserna ska öka med 50 procent.
Ny enhet ger råd
Den nya näringslivsenheten kommer i stället att ta hand om rådgivning, hjälp i patentfrågor, kontakter med näringslivet och allmänt främja innovationer och företagande, säger universitetsrådet Mats Ola Ottosson, som arbetar
med frågan.
Enheten ska ligga i direkt anslutning till rektor Anders Hallbergs kansli. Det innebär att näringslivfrågorna får en mer central plats i universitetsvärlden. Även ekonomiskt ska företagandet stärkas.
- I dag satsar universitetet cirka fyra miljoner kronor på verksamhet av den här typen och vi räknar med en ökning till sex miljoner, säger Mats Ola Ottosson.
Har sökt medel
Universitetet har sökt ett antal miljoner från Vinnovas så kallade nyckelaktörsprogram och räknar också med att skjuta till egna medel. Förhoppningen är att fler forskare väljer att kommersialisera sina forskningsresultat.
- Vi kommer bland annat att utöka kontakterna med näringslivet och bygga strategiska allianser med grupper av företagare som är intresserade av ett speciellt forskningsfält och vill vara med som stödja eller starta olika forskningsprogram ekonomiskt.
UNT: Hur påverkar det forskningen?
- Universitetet kommer fortfarande att bestämma vilken forskning som ska bedrivas och hur det ska ske, inte företagen, säger Mats Ola Ottosson.
Efterfrågad lösning
Lars Jonsson, vd för UUAB, är positiv till den nya enheten.
- Vi har efterfrågat en sådan här lösning länge. Med enheten knuten till universitets ledning så blir det ett strategiskt verktyg att arbeta med. Det här är också en utveckling som regeringen eftersträvat, säger han.
Dessutom renodlas ansvaret för vad som tillhör universitetet som myndighet och vad UUAB ska ha hand om. Det har tidigare varit oklart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!