Allting börjar med en bra idé. Heléne Wikström och Paulina Pettersson hade samma vision: De ville sälja hantverk från länderna de tidigare bott i. För två år sedan öppnade de dörrarna till inredningsbutiken Tribeute på S:t Eriks torg i Uppsala. Här säljs hantverk från bland annat Haiti och Kenya.
– Vi slog ihop våra affärsplaner och började samarbeta direkt utan att känna varandra innan, säger Heléne och skrattar.
För att få hjälp tog de kontakt med Nyföretagarcentrum i Uppsala. På kontoret i Science Park arbetar verksamhetschef Cilla Franzén och rådgivare Annika Stjerna.
– Målet med Nyföretagarcentrum är att bolla idéer, ställa följdfrågor och diskutera med entreprenören. Jag själv önskar att jag hade haft någon att diskutera med i uppstarten av mitt företag, säger Annika Stjerna, som även driver sitt eget företag, precis som Cilla Franzén.
Oavsett vilken typ av idé du har förklarar Cilla Franzén och Annika Stjerna att affärsplanen är en viktig del i förberedelsearbetet.
–Affärsplanen lägger grunden för ditt företag, det är där du ska börja, säger Annika.
Bara några kilometer därifrån, i Gottsunda centrum, ligger Företagslabbet. Där är syftet att inspirera och ge rådgivning till de som vill starta eget. Företagslabbet är ett kommunalt och regionalt projekt som startades för två år sedan. Teamet består av Mehran Tehranchi och David Jonsson, som berättar att de under dessa två år har gått igenom över 300 affärsidéer.
– Det är mycket att tänka på när man ska starta företag. Då är man välkommen att prata med oss, säger David Jonson.
Paulina och Heléne på Tribeute förklarar att de själva fick skriva om sin affärsplan ett flertal gånger.
– När vi visade vår första affärsplan på Nyföretagarcentrum blev vi totalsågade. Vi fick världens hemläxa, säger Paulina.
Både Nyföretagarcentrum och Företagslabbet arbetar med att kostnadsfritt förbereda den som vill starta eget.
– Vi är peppande, samtidigt som vi är realistiska. Jag kan snabbt ställa en följdfråga till någon som vill starta eget. En del ger upp om de inte kan svara. Andra går hem, funderar ett varv till och kommer sedan tillbaka, säger Cilla Franzén.
Heléne och Paulina på Tribeute fick fundera många varv. De fick bland annat i uppdrag av Nyföretagarcentrum att omvandla affärsidén till tydliga siffror.
–Vi blev drillade att ständigt ställa oss frågan hur mycket vi faktiskt säljer. Att driva företag handlar ju faktiskt om att du ska sälja något, säger Heléne Wikström.
Mehran Tehranchi på Företagslabbet förklarar att det inte bara är viktigt att se på affärsplanen och de konkreta siffrorna.
– Vi tittar även på marknaden, förutsättningarna och vem personen är. Och idén är helt avgörande. Det räcker inte med en idé, du måste ha en affärsidé.
Heléne och Paulina förstod snabbt att de var rätt personer för just deras företagsidé. Trots hårt slit och anpassningar längst vägen, har de aldrig släppt sin grundvision och har i dag drivit Tribeute i tre år. Rådgivning från andra egenföretagare har varit till stor hjälp.
– Att driva företag är att jobba med själ och hjärta. Det är mycket som händer, men du måste tro på din idé för att det ska fungera, säger Paulina Pettersson.