Uppsalas cykelnät fortsätter växa
Uppsala kommun planerar för en upprustning och utbyggnad av cykelbanorna de kommande decennierna. Flera större kransorter ska anslutas till stadens cykelnät. Samtidigt ska trafiken göras säkrare, något som många stadsbor applåderar.
Foto: UNT Arkiv
I förslaget till ny översiktsplan finns därför en strategi för att bygga och ut och rusta upp cykelvägsnätet. Sex nya cykelstråk ska förbinda Uppsala med större kransorter som Björklinge, Almunge, Ramstalund och Gåvsta. I stan ska åtskillnaden mellan gående och cyklister bli bättre, en parkeringsnorm för cyklar ska utformas och de cykelvägar som löper efter stans gator ska enkelriktas.
Bra, en upprustning behövs! Det anser flera av de cyklister som UNT träffat på stan. Samtidigt är många nöjda med vad de har i dag. En är Vera Nygren.
- Jag tycker vi har ganska bra med cykelvägar, i alla fall för mig som mest cyklar från Luthagen där jag bor. Problemet är väl att bilisterna inte respekterar cykelbanorna. Titta där! säger hon och pekar på en bil som parkerat på Östra Ågatans cykelbana.
Ett annat problem är att kommunen inte sköter cykelvägarna.
- Det blir extra tydligt nu när det är snö och kallt. Man skrapar inte ordentligt, säger Vera Nygren.
Jeanette Rosenborg tycker att en satsning på fler cykelvägar ligger rätt i tiden.
- Inte bara för miljön. Att cykla ger också bra vardagsmotion. Jag tycker det finns bra cykelbanor där jag åker. Boländerna där det är mycket bilar hade dåligt med cykelbanor tidigare, kanske är det bättre nu, säger hon.
Hur är säkerheten för cyklister?
- Om det är mycket biltrafik och man har lastat lite på cykeln så kan det kännas osäkert och svårt att ta sig fram på vissa gator i stan.
Även Johan Olofsson från Tuna backar anser att det är si och så med säkerheten, speciellt om han tar cykeln till något av stans industriområden.
- Där är trafiken tung. Säkerheten kan också kännas sämre vintertid om det är dåligt plogat. Sommartid så tycker jag att man är lite dålig på att att hålla efter vegetationen efter delar av cykelbanorna. Det blir trångt om man möter någon och samtidigt ska väja för löv och grenar, säger han.
Johan Olofsson efterlyser skyltar med trafikregler för gående och cyklister - trafiken präglas till viss del av anarki i dag.
- Varje krona man satsar på cykelvägarna är bra investeringar. Att cykla är bra för miljön och hälsan och det är billigt. Jag cyklar jämt. Det finns ingen anledning att ta bilen till jobbet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!