Uppsalapolitikerna säger ja till laglig streetrace

Ja - om det sker under säkra former och kanske kan stävja den olovliga körningen.Uppsalas kommunpolitiker är positivt inställda till lagligt anordnade streetrace, så kallade black race, som UNT skrev om i gårdagens tidning.

Uppsala2004-07-24 00:00
I går berättade UNT om att Uppsalapolisen i mitten av juni sade nej till en ansökan från Uppsalabon Staffan Åkerlund om att arrangera en laglig variant av streetrace, så kallat blackrace, i Uppsala. Staffan Åkerlund överklagade till länsrätten i Uppsala län, som nu skickar tillbaka frågan till polisen för ny prövning.
Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden och i trafiksäkerhetsrådets styrelse, befinner sig på semester och blir förvånad när hon får höra att arrangemanget fick nej av polisen. Hon var var med och tog ställning till ärendet när det var uppe i gatu- och trafiknämnden i försomras. Då röstade man enhälligt ja.
- Att hitta former för för streetrace är bättre än att förbjuda, säger Hilde Klasson.
Hon tror att det är möjligt att de dödsfall som har inträffat vid streetrace kanske kan påverka beslutsfattare till att säga nej till förfrågningar om lagliga arrangemang.
- Men det är just därför som det är bättre att anordna loppen - bättre än att de körs olagligt mitt i natten, säger Hilde Klasson.
Det finns inga ordnade former för streetrace. Inga gator kan vara fullt säkra, säger Jan-Ove Jerrestål (fp).
- Det är framför allt för barn och ungdomar som det kan vara osäkert. I grunden är det polisen som avgör säkerheten och om de beviljar tillstånd måste de kunna redovisa komplett säkerhet. Men jag har fullt förtroende för vad polisen beslutar, säger Jan-Ove Jerrestål.

Särskilda arenor
Även Gunnar Hedberg (m) anser att man först och främst måste hitta en lösning på säkerhetsfrågan, och allra bäst vore det om man använder särskilda arenor, exempelvis nedlagda flygfält.
- Jag har ett positivt hållsätt till frågan. Vi behöver inte fler förbud och regleringar, men det måste finnas starka restriktioner, säger han.
Inte heller Britt Löfgren (v) vill motarbeta blackrace, bara loppen sker säkert. Vi måste se till de intressen som finns i samhället, och vill någon göra något seriöst, måste det stödjas, anser hon.
Om blackracing skulle leda till att olagliga former upphör, tycker Ola Leife (kd) att en positiv attityd ska finnas. Då ska man inte förbjuda, säger han.
- Men det är ju mycket buskörning ändå, och jag är tveksam till om det skulle upphöra, trots "lagliga" race. Vid enstaka tillfällen kanske man skulle kunna ha lopp - om det går att visa att det stävjar buskörningen.
Polisen ska ta i med hårdhanskarna gentemot de som kör olagligt. Men om någon söker tillstånd, bör det nogsamt prövas. Det är bättre om det sker under ordnade former, säger Lars O Eriksson (c).
- Kanske kan buskörningen minska något i och med det.


Fakta: Streetrace i Uppland:
TIERP. Tierpspolisen ser då och då spår efter olagliga streetrace på vägarna i både Tierps och Älvkarleby kommuner.
Två platser nämns specifikt, dels flygrakan på riksväg 76 utanför Älvkarleby och dels den före detta militära flygbasen utanför Tierp, allmänt kallad Tierpsbasen.
— På Tierpsbasen är det främst motorcyklar som kör sedan hinder lagts ut så att bilar inte kommer igenom, säger Åke Wahlgren vid Tierpspolisen.

NORRTÄLJE. Norrtälje har inga större problem med olagliga fortkörningstävlingar, kanske inga problem alls. Förra sommaren hände det dock att bilförare tävlade i Görla industriområde i utkanten av Norrtälje.

HEBY. Torgvägen i Östervåla har till och från använts för tävlingskörning med bilar på nätterna. Närboende har klagat över ljuden från motorerna. Maxhastigheten på gatan sänktes i våras till 30 kilometer i timmen.
På den så kallade flygrakan på länsväg 254 söder om Heby samhälle och över gränsen till Uppsala län förekommer sommartid hastighetstävlingar med såväl motorcyklar som bilar inblandade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om