Erik Pelling (S), kommunalråd, var med på mötet när förslaget presenterades av Trafikverket. Han säger att det viktigaste är att fyrspåret nu ser ut att komma in i nästa järnvägsplan.
– För oss är det här goda nyheter. Den preliminära ekonomiska bedömningen visar att det här är väl investerade pengar. Och det är hårda argument när regeringen ska ta ställning. Den andra goda nyheten är att vi nu har Trafikverket med oss och att de kommer att föreslå det här. Och den tredje goda nyheten är att man kommer att börja utbyggnaden från Uppsala. Det innebär att vi kan komma i gång tidigt med stadsplaneringen för Bergsbrunna-Sävja-området. Nu kan vi börja arbetet med en fördjupad översiktsplan, säger Erik Pelling.
Han säger att han vid mötet ställde en fråga om tidsplanen.
– Och det svaret jag fick är att när det väl finns med i planen kan det hända saker som gör att projekten tidigareläggs. Årtalen är inte huggna i sten, och det är ett lugnande besked.
Men lobbyarbetet för järnvägsutbyggnaden är inte avslutat.
– Vi kan se att arbetet med att påverka Trafikverket har burit frukt. Nu måste vi fortsätta det arbetet och påverka regeringen, säger Erik Pelling.
Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd, tycker att det har tagit för lång tid att nå fram till ett beslut om järnvägen.
– Det kommer nu en del positiva signaler från Trafikverket. Men det går så himla långsamt. Nu måste politiken trycka på så att planeringen kan komma i gång, säger Fredrik Ahlstedt.
Han säger att det är både politiker på riksplanet och det lokala planet som behöver driva på frågan.
– Regeringen måste vara ännu tydligare i direktiven till Trafikverket. Lokalt har det gjorts en hel del. Men jag funderar på att ta initiativ till en ny aktion.
Enligt Fredrik Ahlstedt har insikten om betydelsen av järnvägen mellan Stockholm och Uppsala nått alla politiska läger. Det är också en viktig fråga utanför ABC-regionen.
– I samband med Sverigeförhandlingen är det två delar som nämnts utanför det egentliga uppdraget. Och det är tillgängligheten till Uppsala och Arlanda samt tillgängligheten till Kastrup, säger han.
Johan Edstav (MP), landstingsråd i Uppsala läns landsting och styrelseledamot i Mälardalsrådet, ett samarbetsorgan för kommuner och landsting i Mälardalen som bland annat jobbar med infrastrukturfrågor, är också nöjd med beskedet från Trafikverket.
– Både Alsike och Bergsbrunna är i stort behov av nya järnvägsstationer. Och kan vi få i gång den delen är det bra. Nu får vi jobba för att det hamnar i början av planeringen av statens investeringar, säger han.