Polisens oförmåga att leva upp till den egna målsättningen har, bara i detta enskilda fall, kostat skattebetalarna 820 000 kronor.
— Vi stängde av de två misstänkta från arbetet i maj 2002 men de fick fortsatt lön i sex månader. När den ene av dem friades från misstankarna i höstas erhöll han lön för hela den tid som han hade varit avstängd, berättar Håkan Sandberg, personalchef på landstingsservice.
— Det har varit väldigt tungt för personalen under de här fyra åren. Hade polisutredningen blivit klar inom 300 dagar hade den sociala arbetsmiljön varit bättre och dessutom hade givetvis kostnaderna för landstinget varit betydligt lägre, säger Håkan Sandberg.
Det var i maj 2002 som landstingsservice i Uppsala polisanmälde två av sina anställa för misstänkt mutbrott. Enligt anmälan ska de två anställda i maskopi med den vd:n för Uppsalaföretaget Katarama ha försnillat mer än en miljon kronor från landstinget.
Pengarna betalades till Katarama för leverans av lås. Men några lås levererades enligt anmälaren aldrig till landstinget. I stället ska pengarna ha delats mellan vd och de två landstingsanställda. Det ska alltså ha handlat om luftfakturor. Vd:n för Katarama var vid tillfället också vd för det stora asfaltsföretaget Asfab i Uppsala.
I höstas valde polisen att lägga ner utredningen mot en av de anställda i brist på bevis. Rättegången mot vd:n och den andre landstingsanställde är satt till mitten av maj, fyra år efter att polisanmälan gjordes.
— Utöver den utbetalda ersättningen till den man som friades har vi lagt ner mycket arbetstid på den interna utredningen, på att leverera underlag för polisutredningen och på ett tiotal möten med facket. Jag kan inte bedöma totalkostnaden för den arbetstiden, men det handlar om en större summa, säger Håkan Sandberg.
Frias den andre anställde kommer han också att få ersättning från landstinget för den tid han har varit avstängd. Det handlar i sådant fall om ytterligare drygt en miljon kronor i kostnader för landstinget.
På landstingsservice är man uppgiven inför polisens långsamhet.
— Det finns ingenting vi hade kunnat göra annorlunda. Vi hade att välja mellan att stänga av de två misstänkta under utredningen eller att säga upp dem. Vi kunde ju inte ana att utredningen skulle ta fyra år. I det här fallet hade det heller inte spelat någon roll för våra kostnader, säger Håkan Sandberg.
Kammaråklagare Kenneth Brattström kan inte dra sig till minnes orsakerna till att utredningen tagit så lång tid.
— Jag minns inte detaljerna. Jag ska sätta mig in i ärendet igen inför rättegången i maj. Men huvudskälet till att det har dragit ut på tiden är att det var en mycket komplicerad utredning, säger Kenneth Brattström.
Polisen har en enklare förklaring till att man inte klarar av att leva upp till målet om 300 dagars utredningstid:
— Vi kan inte skylla på några andra myndigheter, det är hos oss som problemet ligger. Sanningen är att vi är för få poliser på ekoroteln. Vi hinner inte med och därför blir utredningstiderna långa, säger Anders Byvall, chef för ekoroteln vid Uppsalapolisen.
Läs mer i UNT: Krogverksamhet skadad av utredning