Uppsalapolisen bäst på tillgänglighet

Bäst i landet när det gäller tillgänglighet. Men det finns brister i brandskyddsarbetet.

Uppsala2014-06-27 18:36

Polismyndigheten i Uppsala uppfyller 11 av de 13 krav på grundläggande tillgänglighet som Myndigheten för delaktighet satt upp. Det är en klar förbättring jämfört med året innan, då man endast uppfyllde fyra av dem. Kraven säger bland annat att polisen ska ha en handlingsplan för hur man jobbar med tillgänglighetsfrågor och att information - exempelvis polisens hemsida - samt lokaler ska vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsförmåga.

- Det känns förstås jätteroligt. Det är väldigt viktigt att vem som helst ska kunna komma hit och att det ska gå att kommunicera med oss, kommenterar Lisa Sannervik, presstalesperson vid Uppsalapolisen.

Men ett tillgänglighetskriterium som polisen i Uppsala inte uppfyller är det som gäller brandskyddsarbetet.

- Det kan innebära att om brandlarmet går på polismyndigheten så ska det inte bara låta högt, utan det ska också finnas en blinkande ljus så att personer med hörselnedsättningar förstår att det är en nödsituation. Det ska även finnas en evakueringsstol med medar så att rörelsehindrade personer kan ta sig nerför trappor vid en brand, förklarar Birgitta Mekibes, på Myndigheten för delaktighet, och tillgägger att det dessvärre är vanligt att polismyndigheter saknar detta.

Så om det börjar brinna på polismyndigheten i Uppsala så kan exempelvis en person med hörselnedsättning få svårt att förstå att det är fara?

- Ja. Om en person med hörselnedsättning jobbar där och är ensam sent en kväll så kan det dröja innan man förstår att det är en nödsituation, säger Birgitta Mekibes.

Ingen av polismyndigheterna i Sverige uppfyller samtliga krav på tillgänglighet, visar granskningen. Sämst är polisen i Gotlands län, som endast uppfyller två krav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om