Uppsalapendeln punktligast - färre utbetalningar av resegaranti

Under första halvåret i år betalade SJ ut 5,6 miljoner kronor i resegaranti till försenade resenärer. SJ har tagit emot 35 000 klagomål i form av resegarantiärenden. Antalet ärenden sjunker dock i takt med bättre punktlighet för tågen. I juli var Uppsalapendeln punktligast i landet.

Uppsala2004-08-20 00:00
Det var i mitten av januari i år som SJ införde en resegaranti för att ersätta resenärer som drabbats av tågförseningar. Syftet med resegarantin är att öka förtroendet för SJ och få fler att ta tåget.
Under årets första sex månader har SJ handlagt 35 000 ärenden som rör resegarantin. Nästan samtliga, 90 procent av alla ärenden har beviljats ersättning.
Kunder som reser med en vanlig biljett får ersättning i form av ett värdebevis som motsvarar biljettpriset. Den som har månadskort ersätts med 1/36 av kortets pris. För årskort innebär resegarantin ersättning på 1/240 av kortets pris. Årspendlarkort ersätts med 1/360 av priset.

Successiv minskning
SJ har inte möjlighet att redovisa hur många resegarantiärenden som är kopplade till Uppsalapendeln. Men enligt Sven-Ingvar Håkansson, informatör vid SJ, har antalet ärenden successivt minskat i hela landet i samband med att punktligheten ökat.
Mellan januari och maj ökade punktligheten för samtliga SJ-tåg från 90 procent till 92 procent. För Uppsalapendeln var motsvarande siffra 89 till 93 procent.
Sämst punktlighet i landet hade linjerna Stockholm-Sundsvall/Härnösand och Stockholm-Duved/Storlien. Där var punktligheten 68 respektive 75 procent under maj månad.
Den senaste statistiken visar att Uppsalapendeln håller tidtabellen allt bättre. I juni var punktligheten 97 procent och i juli 99 procent.
- All time high, jublar Sven-Ingvar Håkansson vid SJ, och tillägger:
- I och för sig har det gått färre tåg i juli, men punktligheten har ökat i hela landet. Vi är på rätt spår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!