Uppsalapendeln olönsam för SJ

Från stabil intäktskälla till sänke. Uppsalapendeln har blivit olönsam och nu krävs förändringar, säger SJ:s vd Crister Fritzson i en intervju med UNT.

SJ:s vd Crister Fritzson på plats i Uppsala för dialogmöte med anställda.

SJ:s vd Crister Fritzson på plats i Uppsala för dialogmöte med anställda.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-10-29 19:54

Sedan drygt ett år tillbaka går inte längre sträckan Uppsala-Stockholm med vinst för SJ. Efter att UL/SL börjat trafikera sträckan i december 2012 har konkurrensen blivit större och fler har valt SL/UL. I föregående 42 år har sträckan varit lönsam för SJ, enligt SJ:s vd Crister Fritzson. Men bara under det senaste året har bolaget tappat 10 procent i resandevolym på sträckan.

– Vi måste börja titta på hur vi ska bli lönsamma. Vi konkurrerar ju med UL/SL som är skattesubventionerade med runt 50 procent, säger Crister Fritzson.

Missnöjet med att konkurrera med subventionerad trafik lyser igenom under intervjun.

– Vi har inga problem med att konkurrera med andra aktörer i branschen men det är en utmaning att konkurrera med statskassan, säger han.

I en intervju med DN har Crister Fritzson tidigare sagt att "om en linje inte är lönsam så måste vi lägga ned den". Det är dock inte alls aktuellt för sträckan Uppsala-Stockholm, enligt SJ. De inledande förändringar som kan bli aktuella på sträckan kommer antagligen att syfta till att stärka SJ:s roll på sträckan.

– I slutändan, om vi inte kan konkurrera, kanske vi måste förändra vår trafik, säger han.

Förändringar som kan komma att ses över rör prisbild, fordon och trafikering. En enkel sträcka Uppsala-Stockholm i dag kostar 84 kronor, till skillnad från UL/SL där det kostar 110 kronor. När det kommer till pendlarkort är UL/SL i stället billigare än SJ.

Fordonsmässigt kan en förändring till snabbare och modernare tåget X40 bli aktuell. Dubbeldäckartåget finns i dag bland annat på sträckan med regionaltåg Stockholm-Gävle.

– 2015 kommer vi att ha samma avgångar som vi har i dag. 2016 tittar vi på vad vi behöver göra för att bli mer lönsamma. Vi kommer att lyfta på alla stenar, säger Crister Fritzson.

Under onsdagen fanns han på plats i Uppsala och UKK för dialogmöte med anställda inom bolaget. Länge har SJ brottats med ett dåligt rykte hos resenärer, men Crister Fritzson menar att kundnöjdheten har ökat långsamt sedan 18 månader tillbaka.

– Vi jobbar ju varje dag för att få en högre stabilitet i vår produktion och öka punktligheten på våra tåg.

Under 2014 har punktligheten på sträckan Uppsala-Stockholm varit över 90 procent, borträknat de tåg som ställts in 24 timmar innan avgång.

Det har tidigare vintrar varit problem på grund av bland annat kyla och snö. Kan ni hålla punktligheten även i vinter?

– Vi har aldrig varit så förberedda som vi är i dag inför en vinter. Jag ser med tillförsikt fram emot att vi kommer kunna leverera bättre i år än vad vi gjorde förra året. Men blir det jättemycket snö så kommer vi få problem, på samma sätt som om man kör fast med bilen. Där måste vi som bransch ta krafttag och planera tillsammans.

Vid återkommande tillfällen under intervjun återkommer SJ-vd:n till att förseningar är "branschproblem, inte SJ-problem". Crister Fritzson riktar också kritik mot övriga aktörer i branschen.

– Nej, jag tycker inte att aktörerna i branschen tar tillräckligt mycket ansvar eller satsar tillräckligt mycket resurser i det här projektet "Tillsammans för tåg i tid" där alla aktörer är med. Vi (SJ, reds. anm) står för knappt en femtedel av orsakerna till förseningar. Infrastrukturen för 50 procent. Sedan finns det ytterligare 30 procent och det är bland annat för att vi stör varandra. Vi måste få till en attitydförändring i branschen, det är inte ett bolag som kan fixa det här. Men vi på SJ kan fixa den knappa femtedelen som vi står för och det arbetet släpper vi aldrig.

En nyhet för att göra Uppsalapendeln mer attraktiv lanseras redan i höst av SJ, då nya biljettautomater kommer att komma på plats i Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!