Uppsalapendeln inte punktligare
Regeln med dörrstängning en halv minut före avgång har inte påverkat Uppsalapendelns punktlighet hittills. Men SJ anser att regeln är särskilt viktig på Uppsalapendeln.
På Uppsalapendeln stängs dörrarna tidigare vid avgångsstationerna Uppsala respektive Stockholm, men inte på stoppen däremellan, alltså Knivsta, Märsta och Arlanda.
Genom att stänga dörrarna tidigare hoppades SJ kunna förbättra tågens punktlighet.
Som UNT tidigare har berättat pendlar ungefär 15 000 Uppsalabor med tåg. De som pendlar till Stockholm förlorar i genomsnitt en arbetsvecka, 40 timmar, per år på grund av förseningar.
Uppsalapendeln är unik, då den körs med en tågmodell där dörrarna går att öppna även sedan tåget börjat rulla, vilket inte går på SJ:s andra tåg.
Därför har man på Uppsalapendeln haft problem med att resenärer kommer springande i sista sekunden och hoppar på tåget när det är i rörelse.
- Då kan man tvingas nödbromsa tåget för att det inte ska ske någon olycka, säger Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör på SJ.
Tåget har bara 90 sekunder på sig att komma i väg och behålla sin plats i turordningen på de tungt trafikerade spåren. Kommer man inte i väg inom det intervallet prioriteras tåg som går enligt tidtabellen och pendeln får vänta. Följden blir att förseningen ökas på längs vägen och tåget kan bli upp till en kvart försenat till Stockholm.
Någon analys av hur 30-sekundersregeln fallit ut och påverkat punktligheten är ännu inte färdigställd hos SJ.
SJs punktlighetsstatistik för Uppsalapendeln visar dock en förbättring av punktligheten i mars och april månad jämfört med månaderna innan, upp till 95 procent. Men i maj sjönk punktligheten betydligt, ned till 90 procent.
- I mars och april låg man bra till. I maj hade man problem med infrastrukturen, som orsakade kraftiga förseningar, säger Sven-Ingvar Håkansson.
Ett fel på kanalledning mellan Uppsala och Rotebro medförde förseningar i maj, liksom fel på signalerna i vid Uppsala och Knivsta.
På SJ anser man att 30-sekundersregeln är extra betydelsefull för Uppsalapendeln. Dels på grund av de tidigare säkerhetsproblemen med folk som hoppade på i farten, liksom förseningar som orsakades av detta. Dels på grund av den pågående ombyggnationen av Uppsala central.
- Det kanske inte slagit igenom så mycket än på statstiken, men det har praktisk betydelse. Punktligheten hade troligen sett sämre ut om man ej genomfört regeln. Här behövs verkligen regeln, säger Sven-Ingvar Håkansson, SJ.
Punktlighetsstatistik för Uppsalapendeln de senaste åren:
jan feb mars april maj
2008: 91 % 91% 95% 95% 90%
2007: 89% 93% 94% 93% 91%
2006: 94% 93% 93% 97% 97%
2005. 97% 94% 95% 98% 95%
2004: 89% 89% 95% 92% 93%
ENKÄT:
Har du märkt någon skillnad sedan 30-sekundersregeln infördes?
Mikael Eriksson, Uppsala
- Jag åker då och då och har inte tänkt på att det varit någon skillnad.
Hanna Lindgren, Stockholm- Jag tror det. Jag tycker det verkar som att tåget går lite före utsatt tid nu, inte bara att dörrarna stängs 30 sekunder innan.
Henrik Stolare, Uppsala
- Jag tycker det är tydligt att tågen går bättre nu än förr. Man slipper sitta och vänta på att de som är sena hoppar på. Sen är det så trångt på spåren så det är inte säkert att tågen faktiskt kommer fram i tid.
Åsa Kjettselberg, Örbyhus- Jag brukar vara i god tid, men jag har sett folk som missat tåget när dörrarna stängts. Man märker att folk är snabbare på stationen för att vara säkra på att hinna med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!