Uppsalamiljoner till Citybanan
Uppsala kommun har sagt ja till medfinansiering av Citybanan i Stockholm. Det innebär att kommunen skjuter till nära 170 miljoner kronor till projektet. Den rödgröna oppositionen anser att staten ska stå för investeringen.
- Men i paketet ingår också en utbyggnad av dubbelspår i Gamla Uppsala. Det är en investering på en miljard kronor som bland annat innebär att vi kommer att kunna öka pendeltågstrafiken. Det enkelspår som finns i Gamla Uppsala i dag stör trafiken mycket, säger Uppsalas finanskommunalråd Gunnar Hedberg (M).
Pengarna är dock villkorade. En förutsättningen för att de betalas ut är att regeringen ändrar avskrivningstiden för investeringen. I förslaget till finansiering av Citybanan är den satt till 15 år, mot normalt 30 eller 50 år. Det innebär att Uppsala kommun skulle tvingas börja skriva av investeringen flera år innan den började betalas ut.
- Samtliga kommuner i länet och landstinget har krävt att regeringen ändrar reglerna, säger Gunnar Hedberg.
Oppositionen är emot att kommunen går in och medfinansierar projektet som de anser är en statlig angelägenhet och har reserverat sig mot beslutet.
Projektet stöts och blöts i flera kommuner i länet just nu. Samtliga ska bidra i större eller mindre del. Totalt handlar det om 595 miljoner kronor, enligt den finansieringsmodell som tagits fram. Landstinget och Uppsala kommun står för den största delen medan Älvkarleby betalar minst, blott fyra miljoner.
Tierp har sagt ja till att bidra med elva miljoner. I Östhammar är inte politikerna överens om finansieringen på 15 miljoner.
Totalt ska landsting och kommuner i Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Örebro och Västmanlands län bidra med cirka två miljarder kronor till Citybanans utbyggnad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!