Uppsalaborna är otrogna och vill ha billigt

Att spara pengar genom kundklubbar är toppen såhär i tuffa tider. Det tycker Uppsalabor som vi pratat med.

Madicken Hallström och Viktor Annas lägger nästan alla sina pengar på mat och tycker om att butikerna riktar sina kunderbjudanden efter vad de brukar köpa.

Madicken Hallström och Viktor Annas lägger nästan alla sina pengar på mat och tycker om att butikerna riktar sina kunderbjudanden efter vad de brukar köpa.

Foto: Åsa Karlsson

Uppsala2023-08-26 11:00

Butikernas kundklubbar skriker om rabatter för den trogne kunden i utbyte mot mejladress, personnummer och andra kontaktuppgifter. Med vårt köpunderlag som utgångspunkt vet butikerna snart mer än vi själva om vad vi vill äta, läsa och ha på oss.

Utanför City Gross i Boländerna drar Eva Harrysson från Gottsunda en kundvagn med två fulla matkassar. Hon har kundkort på City Gross, Ica, Kappahl, Lindex och Åhléns.

undefined
Eva Harrysson ser det som en sport att jaga rea-priser och nyttjar ofta pensionärsrabatterna man kan få i flera matbutiker på tisdagar.

– Jag känner mig inte tvungen att bara handla på ett ställe för att jag är medlem där. Jag ställer butikerna mot varandra och i dag valde jag City Gross för på tisdagar får jag pensionärsrabatt som medlem.

Hon visar upp ett kvitto där rabatterna summeras i slutet. Att butikerna nu har hennes kontaktuppgifter och all information om vad hon köper är inget hon tycker känns jobbigt.

– Det hade varit skillnad om jag köpte något olagligt, men jag stressas inte av att de vet vilken typ av ost jag köper.

undefined
City Gross i Boländerna slåss med sina konkurrenter med hjälp av kunderbjudanden som bland annat pensionärsrabatt på tisdagar för den som har kundmedlemskap.

En bit bort på parkeringen står Madicken Hallström och Viktor Annas som tagit bilen från Rosendal och packar in matkassarna i bakluckan. De har precis köpt falukorv och bacon till extra lågt stamkundspris. Vid sidan av City Gross har de även kundkort hos Hemköp, Ica och Ikea.

– Jag brukar köpa just de varor som är på kunderbjudande för det blir ett sätt att också bestämma vad man ska köpa och laga, säger Madicken Hallström.

undefined
Madicken Hallström och Viktor Annas lägger nästan alla sina pengar på mat och tycker om att butikerna riktar sina kunderbjudanden efter vad de brukar köpa.

– Jag tycker om att logga in på min kundprofil och varje månad se hur mycket pengar jag har sparat genom att ha kundkort, säger Viktor Annas.

De är båda studenter med den ansträngda ekonomi det innebär. Kundkortet blir ett sätt att ta kontroll över ekonomin, men det allra bästa de gjort för att få ner sina kostnader är att flytta ihop.

Lan Haller kommer från USA och har bara bott i Uppsala några månader. Han och hans fru som kommer från Peru är smått chockade över matpriserna i Sverige. De har kundkort på City Gross för att kunna nyttja specialerbjudanden och få ner priserna något.

undefined
Lan Haller kommer från USA och har bara bott i Uppsala några månader. Jämfört med i USA och Peru där han bott är priserna i Uppsala hutlöst höga enligt honom.

– Det är smärtsamt att köpa grönsaker i Uppsala. I Peru kunde vi köpa frukt och grönsaker som räckte i tre veckor för en hundralapp. Vi försöker lära oss hur vi ska handla så billigt och med så hög kvalitet som möjligt. Coop handlar vi exempelvis inte på, det är för dyrt.

Vad tänker ni om att butikerna får all den här informationen om er?

– Det är tyvärr svårt att undvika. Nyss pratade vi om en kurs jag vill gå och strax efter dök det upp en annons om just den typen av kurser i min telefon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!