Uppsalainfart kan grävas ner
Riksväg 55 grävs ner i marken mellan Kvarnbolund och Flogsta väster om Uppsala, enligt ett nytt förslag till ombyggnad som gjorts av vägverket. Bullret minskar, det blir smidigare passager mellan områdena norr och söder om vägen, men samtidigt dyrare jämfört med det alternativ som tidigare förordats av vägverket och länsstyrelsen.
Vägverket har tidigare också utarbetat ett alternativ med enbart rondeller, vilket förordats av kommunen. En av fördelarna med det förslaget var att man behöver göra mindre ingrepp i den känsliga miljön omkring vägen.
Genom vägplanerna berörs en mindre yta i utkanten av naturreservatet Hågadalen — Nåsten. Likaså berörs Hågaåns dalgång som är av riksintresse för kulturmiljövården.
Vägverket menar att man måste bygga planskilda korsningar för att klara framtida trafikmängder på riksväg 55.
— Vår uppfattning är att väg 55 är en regional väg av stor betydelse, säger Lennart Karlsson vid vägverket. Den ska inte betraktas som infartsled till staden utan som en förbifartsled.
Nersänkt väg
Lennart Karlsson har tillsammans med ett konsultföretag arbetat fram det nya förslaget med en nersänkt väg.
Vad som skiljer detta mot det tidigare förslaget med planskilda korsningar är i korthet följande:
Den trafikplats som behövs vid infarten till Stenhagens centrum kan byggas lägre så att korsande trafik kan gå över leden på en bro som i stort sett hamnar i nuvarande marknivån.
Man kan göra på ett liknande sätt med den korsning som ska byggas ett stycke väster om den nuvarande Flogstainfarten. Enligt det tidigare förslaget skulle den korsade vägen där ha gått under riksvägen.
Cykelbro
Man slipper vidare bygga en halvmörk tunnel för cykel- och gångtrafikanter från Stenhagen. De får i stället en bro över väg 55. Den passagen kan i sin tur kan anslutas till en cykelled på Enköpingsvägens södra sida som byggs från Starbo till Flogsta.
Enligt Lennart Karlsson är det en fördel ur bullersynpunkt att gräva ner väg 55.
— Går vägen i markplanet måste vi bygga höga bullervallar eller bullerplank. Nu kommer skärningsslänterna att göra att eventuella vallar eller plank blir av en mindre omfattning.
Genom nergrävningen fördyras ombyggnaden av riksväg 55 med minst 30 miljoner kronor. Det tidigare förslaget med planskilda korsningar beräknades kosta 87 miljoner att genomföra, medan den enklare varianten med rondeller skulle ha kostat 56 miljoner kronor.
Ombyggnaden av riksväg 55 utanför Uppsala kan starta tidigast år 2005. Om vägverket beslutar att gå vidare med det nya förslaget ska det göras en arbetsplan för ombyggnaden. Den skulle kunna bli klar under nästa år. Därefter ska det göras bygghandlingar.
Byggstarten beror på när det finns pengar.
Lennart Karlsson vågar inte sia om den här ombyggnaden kommer före andra aktuella projekt, exempelvis en breddning av Bärbyledens första etapp till en fyrfilig väg.
Prioriteringarna ska göras i den vägbudget som hanteras av den nybildade länsorganisationen C-framåt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!