Uppsalahandeln tar fart igen
Uppsalahandeln går bra och omsätter drygt tio miljarder kronor. Men det finns utrymme för mer, säger Meta Troell, Svensk Handel.- Bland annat markfrågor har gjort att det stått still i jämförelse med andra städer, men nu har det tagit fart igen.
Meta Troell tycker att Uppsalaköpmännen bör samarbeta bättre.
Foto: Rolf Hamilton
Handeln i Uppsala kommun omsatte i fjol 10,4 miljarder kronor, en ökning med 7,4 procent. Det är bra, säger Meta Troell, men inte i paritet med närliggande städer som Västerås och Gävle.
- Handelsområdena måste bli mer enhetliga och samarbetet mellan köpmännen bättre, säger hon och kommenterar också utvecklingen område för område i Uppsala.
Cityhandeln, omsätter 1,7 miljarder, handelsyta 45 000 kvadratmeter, planerat för ytterligare 10 000-15 000:
- Man behöver värna om specialbutiker och satsa mer på handel för kvinnor över 45 samt yngre kvinnor, 18-24 år.
Gränby, oms 1,5 miljarder på 29 500 kvm, planering för 25 000 kvm:
- För trångt i dag, men lättar med utbyggnaden när kraftledningen försvinner. Annars det bäst sammanhållna köpcentret.
Boländerna, oms 2,6 miljarder på 85 000 kvm, planering för minst 25 000 kvm:
- Trafiken ett problem, men fortsatt expansivt och stora möjligheter.
Stenhagen, 0,66 miljarder på 14 000 kvm, ev tillkommer 13 000 kvm i närheten:
- Ger ett splittrat intryck där varje butik jobbar för sig.
Meta Troell använder ordet destination i samband med handelsplatser, något som köpcenter som Valbo utanför Gävle lyckats med att skapa. I Uppsala är det bara Gränby centrum som är en destination för kunderna, säger hon.
- Man åker till Gränby och handlar, inte till den enskilda butiken. Och det är viktigt för att generera mer handel.
Tillväxten i Uppsalas handel har bromsats av för mycket hänsyn till cityhandeln. Det sade kommunens näringslivschef Eva Sterte som också framträdde på Handelns dag.
- Vi var var rädda om stadskärnan men konstaterade i en utredning 2004 att vi nog bromsat för mycket. Nu gasar vi mer i stället.
Det betyder 120 000 kvadratmeter ny handelsyta under åren 2005-2015, något som också genererar 650 nya jobb. Inte minst har beslutet att gräva ned kraftledningen längs motorvägen betydelse för att få loss ny mark till handeln.
Meta Troell betraktar Uppsala som en stad på väg bort från stämpeln som bara akademikerstad, på väg mot en status som turiststad, ett besöksmål nära Stockholm.
- Det är jätteviktigt för handeln att hela staden är ett attraktivt mål. Det är viktigt att kommunen jobbar åt samma håll och jag tycker till exempel att planerna för Fullerö, med handel, temapark, hotell och bostäder på samma yta, låter väldigt spännande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!