Uppsalagatorna ovanligt farliga

Uppsala kommuns gator toppar klart döds- och olycksstatistiken vid en jämförelse med Västerås, Eskilstuna och Örebro. 16 av 20 trafikdödade på kommunala gator i Uppsala län förolyckades i Uppsala.

Uppsalatrafiken är betydligt osäkrare än andra jämförbara städers, visar en ny undersökning.

Uppsalatrafiken är betydligt osäkrare än andra jämförbara städers, visar en ny undersökning.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2002-10-21 00:01
Fyra län i Mälardalen ingår i undersökningen.
— Uppsala, landets fjärde kommun i storleksordning, har inte tillstymmelsen till trafiksäkerhetsstrategi. Det är bakgrunden till de skrämmande siffrorna.
Så kommenterar Claes Litsner, chefskonsulent vid NTF i Uppsala län statistiken
Skyltning är inte en tillräcklig åtgärd när det gäller att få ner farterna. Gator och vägar måste byggas så att bilisterna naturligt finner skäl att minska hastigheten, menar Claes Litsner.
— Och det är här Uppsala brister. Speciellt gäller det 30- och 50-sträckorna. Vi vet att 90 procent av de oskyddade i trafiken dör om de träffas av en bil som körs i 50 km. Framförs bilen i 30 km så dödas 10 procent av de påkörda.
— I Uppsala kan en bil lagligen köra 50 km i timmen på Kungsängsgatan mellan Barngårdsgatan och länsstyrelsen. Där är de oskyddade trafikanterna många. Samma fartregler gäller för Fyrislundsgatan i Årsta. Den jämförelsen visar vad jag menar, fortsätter Claes Litsner.

"30-säkringar"
Fyra län ingår i undersökningen. Förutom Uppsala län är det Västmanlands, Södermanlands och Örebro län.
Jämförbara med Uppsala är Västerås. Eskilstuna och Örebro. Ingen av dessa städers kommunala gator olycksdrabbades så hårt som Uppsalas åren 1994 till och med 1999.
Västerås stod för 51 procent av Västnmanlands läns dödade eller svårt skadade, Örebro för 50 procent och Eskilstuna för 36 procent.
Claes Litsner säger att NTF i länet kräver att Uppsalas samtliga övergångsställen "30-säkras". Det betyder avsmalningar, upphöjningar med speciell beläggning I sista hand gupp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om