Bakterier som blivit resistenta mot antibiotika har blivit ett av de största hoten mot folkhälsan enligt Världshälsoorganisationen, WHO. I en öppen omröstning bland den brittiska allmänheten röstades också den frågan fram som den viktigaste av sex stora världsproblem att lösa.
Nesta, den brittiska motsvarigheten till svenska Vinnova, och The Longitude Committee har därför utlyst en tävling för att skapa ett snabbt och billigt diagnostiskt test för bakterieinfektioner
Vinnaren av tävlingen, som ska pågå under fem år, har en belöning på tio miljoner pund, cirka 166 miljoner kronor, att hämta. Tävlingen heter Longitude Prize efter ett pris som delades ut för 300 år sedan för att lösa en av den tidens största svårigheter, nämligen att med stor noggrannhet kunna navigera på haven.
Tävlingen har nyligen utlysts, men två svenska bolag är redan redo att delta och båda är Uppsalastationerade: Gradientech och Q-Linea. De är avknoppade från Uppsala universitet och håller till i Uppsala Science Park vid Dag Hammarskjölds väg.
Gradientech har utvecklat en teknik för att snabbt få fram exakt vilken koncentration och vilken sorts antibiotika som behövs för att stoppa bakterietillväxten vid ett sjukdomsfall.
– Vårt test är mycket snabbare än de som genomförs på ett sjukhuslabb. Det tar bara fyra timmar mot normalt en eller två dagar. Dessutom filmar vi hela testförloppet så att det i realtid går att följa vad som händer från början till slut, säger Sara Thorslund, vd på Gradientech.
Q-Linea har en metod som snabbt identifierar bakterier, framför allt vid blodförgiftningar, och dessutom kan tala om vilken antibiotika som är bäst att använda. Det minskar behovet att av sätta in bredspektrumantibiotika, vilket minskar risken för att resistenta stammar ska utvecklas. Just överanvändning av bredspektrumantibiotika, som slår mot många mikroorganismer och används vid snabba sjukdomsförlopp, ses som kanske den största anledningen till uppkomsten av antibiotikaresistens.
– Vår målsättning är att kunna ge svar samma dag mot normalt upp emot fem dagar, säger Jonas Jarvius, vd för Q-Linea.
Om tävlingen Longitude Prize säger han:
– Det är bra att det här initiativet tagits, det är hög tid att de här frågorna uppmärksammas brett. Dessutom kan det påverka företaget stort om man vinner. Annars handlar ju oftast sådana här tävlingar bara om äran.