Uppsalaföretag utmanar Youtube

Med fokus på den lokala breddidrotten lovar Uppsalaföretaget Sportwire Sveriges största mediesatsning.

Patrik Oksanen, Ida Bjørnstad och Andreas Eskhult utmanar.

Patrik Oksanen, Ida Bjørnstad och Andreas Eskhult utmanar.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-05-27 11:07

Inom tre år ska man ha slagit igenom i hela landet med sin satsning som liknar en kombination av You tube och Facebook toppat med medborgarjournalistik.

Det var i samband med Riksidrottsmötet i Uppsala på fredagen som Uppsalaföretaget presenterade sig själva och den nya sajten sportwire.se på Uppsala Konsert och Kongress. Företaget består av en en redaktion på två personer och bygger på att användarna ska skicka in bidrag som filmer eller intervjuer från olika matcher eller träningar. Klippen läggs upp på sidan som finansieras av annonsörer.
- Om tre år hoppas jag vi finns i sex länder, säger Ola Eriksson som är vd och vill betona att detta är något som även idrottsklubbarna vinner på.
- När man lägger upp ett klipp får föreningen 25 procent royalty på kontantkostnaden.

På redaktionen jobbar Ida Bjørnstad, tidigare medarbetare på SVT sport, som redaktör.
- Vi kommer att lyfta fram bredden men även eliten. Och det inte vi hinner med hjälper våra användare till med.

För att förhindra oseriösa inlägg måste användaren registrera sig och kan inte vara anonym. Någon risk för att den journalistiska trovärdigheten skulle vara i fara ser inte Patrik Oksanen som är grundare och ansvarig för det redaktionella arbetet.
- Det här är nya journalistiken 3.0. Det är inte journalisten som avgör vad som ska publiceras utan här får allmänheten fritt skriva om vilka lag man vill.

Som dragplåster när det gäller att lansera företaget i Uppsala har man Sirius bandystjärna Andreas Eskhult.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!