Uppsalaföretag ut på världsmarknaden

Doxa har tecknat ett avtal med en global återförsäljare av produkter till tandkliniker. Nu rekryterar företaget och planerar en ny fabrik.– Det här är ett enormt genombrott för oss, säger vd:n Fredrik Alpsten.

Uppsala2011-02-22 09:46

Bioteknikföretaget Doxa utvecklar och säljer tandcement som används för att limma fast kronor och BROAR i munnen. Sedan i november 2009 säljs cementet till omkring 200 tandkliniker i Sverige. Året efter blev produkten utsedd till årets innovation av Frost & Sullivan för att den ”revolutionerat industrin inom dentalcement”.
Framgången har nu lett till att företaget tecknat ett distributionsavtal med den amerikanska leverantörsjätten av produkter till tandkliniker: Henry Schein.
– Det här är fantastiskt roligt för oss. För små bolag som inte visar vinst är det ju annars en hårfin gräns mellan succé och fiasko, säger Doxas vd Fredrik Alpsten.
Avtalet innebär att cementen kommer att säljas global exclusive, vilket bland annat innebär att den tillsammans med ett femtontal andra produkter kommer att ligga längst fram på Henry Scheins hemsida, bland hundratusentals produkter.
– För ett litet företag som oss är det väldigt lätt att hamna långt bak i produktkatalogen, så det känns unikt att de vill pusha extra mycket för vår produkt, säger Fredrik Alpsten.

I dag används oftast plastkomposit för att limma fast kronor. Ett problem är att en del tappar sina kronor och får göra om ingreppet. Dessutom får många problem med ilningar och spänningar efteråt.
– Det som är unikt med vår biokeram med nanostruktur är att materialet integreras med tanden vilket minimerar risken för karies. Dessutom minskar de postoperativa besvären.
Exakt hur mycket avtalet är värt vill Fredrik Alpsten inte avslöja. Men enligt experter är marknaden bara i västvärlden värd över 10 miljarder kronor per år och beräknas växa med 6-8 procent per år.
– Det här innebär en explosion för bolaget när det gäller att skala upp produktionen och i år räknar vi med att tillverka 26 gånger så mycket som vi gjorde förra året.
I och med att produktionen ökar kommer företaget att behöva stärka både kontoret och produktionen med fler anställda.
– Det är svårt att säga hur många vi kommer att behöva men minst ett tiotal personer under 2011.
När avtalet blev klart i början av februari fick de ta över några tomma lokaler intill deras nuvarande produktionslokaler i företagshuset Kristallen i Uppsala. Men till nästa år hoppas de ha hittat nya lokaler. Ett bland flera alternativ är Pharmacias område i Boländerna.

Så ni flyttar inte utomlands nu?
– Nej, definitivt inte. Vi är ett kunskapsintensivt Uppsalaföretag med nära samarbete med universitetet och vill inte flytta. Det här är första produkten i en rad produkter baserad på samma teknik - det är nu arbetet börjar.

FAKTA

Doxa utvecklar tandcement
Doxa utvecklar, marknadsför och säljer biokeramiska produkter som används vid tandvård. Exempelvis tandcement som används för att fästa bryggor och kronor i munnen.
I maj 2010 fick företaget ta emot utmärkelsen ”New product innovation of the year” av Frost & Sullivan för sin tandcement Ceramir Crown & Bridge.
Företaget grundades 1987 av Doxas nuvarande vetenskapliga direktör Leif Hermansson och har i dag 22 anställda vid kontoret i företagshuset Kristallen i Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!