Uppsalaföretag tar upp kampen med speljätte
I augusti har onlinedatorspelet onGolf världspremiär i anslutning till SAS Masters i Arlandastad. I drygt ett och ett halvt år har 25 personer i Uppsala arbetat heltid med att utveckla spelet. Nu hoppas man på att bli en konkurrent till sportdatorspelsgiganten Electronic Arts. Man har redan avtal med flera stora golftävlingar.- Det är ett jätteprojekt. Det känns oerhört spännande, säger vd Björn Isaksson.
Bild ur spelet onGolf.
Foto:
Efter sex månader på idéstadiet drog projektet i gång på allvar. De senaste 18 månaderna har 25 personer i Uppsala arbetat heltid med att designa spelet. Helikoptrar har hyrts in för att fota av golfplaner världen över.
- Det här är ett jätteprojekt. Det känns oerhört spännande. Banorna är helt perfekta. Allt är identiskt, ned på centimetern, säger onGolfs vd Björn Isaksson till UNT.
Tja, eller ned på ett par centimeter utanför greenerna. Företaget räknar med att ta upp kampen med EA genom att erbjuda golfupplevelser online. I stället för att sälja ett golfspel som tar ett begränsat antal timmar att spela klart, vill onGolf ge användarna en långvarig golfupplevelse. Nya banor ska läggas upp med jämna mellanrum för att hålla intresset vid liv. Man ska kunna utvecklas som spelare, och byta kläder, golfklubbor, och svårighetsgrad. Spelet ska vara gratis.
Hur får ni in pengar?
- Vi finansierar allt genom reklam på golfbanorna, precis som det är i verkligheten. Vi har ett stort klädmärke som sponsor - och det är deras kläder spelarna har på sig. Callaway har också betalat för att deras golfklubbor är de som ska användas i spelet, berättar Björn Isaksson.
Så småningom ska man genom mikrotransaktioner kunna köpa andra sorters klubbor och vissa fördelar i spelet. Men grundinkomsten ska komma från reklam på banorna i spelet. Några av turneringarna kommer också att kosta pengar.
Företaget har inlett ett samarbete med Svenska golfförbundet, med golf.se och med flera större tävlingsarrangörer. Målet är, kort och gott, att bli världens största golfdatorspel och slå ut konkurrenten och jätten EA i nischen. Vd Björn Isakssons självförtroendet är på topp.
- Det är faktiskt ett unikt spel som har tagits fram i Uppsala. Det liknar ingenting annat i världen, säger han.
Lanseringen av spelet sker i samband med SAS Masters på Arlandastad i augusti. Spelarna bjuds in till att delta i Masterstävlingen och spela på samma bana, och till och med spela mot vissa verkliga spelare, men i stället för att pågå i ett par dagar som den verkliga golfturneringen, är tävlingsfasen i onGolf utdragen över ett antal veckor, med en final i oktober. Man har avtal flera andra stora golfturneringar om liknande upplägg med prispengar till vinnarna.
I likhet med många av de nyare onlinespel som producerats i Uppsala på senare tid är communityfunktionen central i onGolf.
- Man ska kunna umgås och spela med sina vänner. Vi räknar med att vintersäsongen är vår högsäsong. Golfgängen kan fortsätta att spela och träffas online och spela mot varandra, eller delta i större turneringar tillsammans, säger Björn Isaksson.
De flesta golfspel brukar gå ut på att hålla ned musknappen och släppa i rätt ögonblick. Är onGolf ett likadant spel?
- Man ska utföra en rörelse som liknar en golfsving med musen, det är rätt svårt att bemästra. Jag är faktiskt den ende som har lyckats göra en eagle, säger han och skrattar, uppenbarligen nöjd med att vara en bättre datorgolfspelare än spelutvecklarna.
Björn Isaksson har tidigare arbetat som produktchef för digital-tv på Bredbandsbolaget i Stockholm. Nu pendlar mellan Uppsala där produktionen sker och Stockholm där huvudkontoret ligger.
- Uppsala har blivit en smältdegel för datorspelsbranschen. Det är så många saker som sker just i Uppsala, säger han.
FAKTA
Under 2007 såldes 7,6 miljoner spel till ett värde av 2,3 miljarder kronor i Sverige. År 2010 förväntas branschen omsätta mer än 2,5 miljarder kronor och över 9 miljoner spel att säljas. Tillväxten sker främst genom nya målgrupper där spelgenres som musik och frågesport samt nya spelsätt inom etablerade genres som t ex sport.
Det svenska datorspelsundret har sedan länge sprungit om det svenska musikundret vad gäller export. Under 2003 när den svenska skivexporten var som störst omsatte ett enda svenskt spel, Battlefield 1942, 200 miljoner kronor mer än alla svenska artisters sammanlagda försäljning utomlands.
Under 2007 spelade ungefär hälften av alla svenskar datorspel, könsfördelningen var jämn och medelåldern cirka 33 år.
Källa: Dataspelsbranschen.se
Under 2007 såldes 7,6 miljoner spel till ett värde av 2,3 miljarder kronor i Sverige. År 2010 förväntas branschen omsätta mer än 2,5 miljarder kronor och över 9 miljoner spel att säljas. Tillväxten sker främst genom nya målgrupper där spelgenres som musik och frågesport samt nya spelsätt inom etablerade genres som t ex sport.
Det svenska datorspelsundret har sedan länge sprungit om det svenska musikundret vad gäller export. Under 2003 när den svenska skivexporten var som störst omsatte ett enda svenskt spel, Battlefield 1942, 200 miljoner kronor mer än alla svenska artisters sammanlagda försäljning utomlands.
Under 2007 spelade ungefär hälften av alla svenskar datorspel, könsfördelningen var jämn och medelåldern cirka 33 år.
Källa: Dataspelsbranschen.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!