Uppsalaföretag står på stadig mark

Samtidigt som vi ser en svikande arbetsmarknad ute i landet, står Uppsalaföretagen på stadig mark. Reklambyrån Zellout är ett av stans bolag som de senaste åren trotsat den finansiella oron och i stället valt att öka rekryteringen.

Jennie Arvenäs med Vd Tommy Lindgren.

Jennie Arvenäs med Vd Tommy Lindgren.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-08-11 13:55

Uppsalabaserade reklambyrån Zellouts vd Tommy Lindgren tar emot oss i de ljusa företagslokalerna i en villa i Luthagen. Bredvid sig har han byråns senaste nyförvärv, superstjärnan som han kallar henne, art directorn Jenni Arvenäs. Hon har bara hunnit jobba några dagar men verkar redan varm i kläderna.

Zellout är inget unikt företag i Uppsala. Som UNT rapporterade på fredagen är arbetsmarknaden i Uppsala stabil och antalet varsel minskar, i motsats till resten av landet. Tvärtom expanderar många företag i länet.

För Zellout började det för drygt två år sedan när ledningen bestämde sig för att bli större. På kort tid gick de från sju till nitton anställda.

– Vi bestämde oss då för att göra en rejäl satsning. Det har gått åt rätt håll med rätt människor, säger Tommy Lindgren.

Han är övertygad om att den stora offentliga sektorn i Uppsala bidrar till den stadiga grunden på arbetsmarknaden, och han anser det viktigt att den världen samarbetar med den privata. För egen del innebär det att byrån har kunder som Upplands Lokaltrafik och Vård och bildning på Uppsala kommun.

När Sveriges företag hade det svettigt under finanskrisen 2008 gjorde Zellout, enligt Tommy Lindgren, sitt mest lönsamma år någonsin. Han tror att andra företag blir mer och mer beroende av hans bransch. Att fler upptäcker att de behöver hjälp med att komma ut med sitt varumärke allt eftersom konkurrensen ökar. Det tuffaste året var snarare 2001 när företaget efter fem år tvingades säga upp folk.

– Det var supertufft, men då tog vi hjälp av extremt duktigt styrelsefolk. Sen har det varit svängigt, men vi har alltid legat på plus, säger Tommy Lindgren.

Varje år får Uppsala tusentals nya invånare som bidrar till den expansiva arbetsmarknaden. En av dem är just Zellouts prisbelönade nytillskott Jennie Arvenäs. Hon har tidigare bott och jobbat i Stockholm och kommer närmast från reklambyrån DDB. Men när hon hittade sin blivande man i Uppsala kände hon också att det yrkesmässigt var dags att testa något nytt.

– Jag var runt på olika byråer och så hade jag turen att springa på Tommy. Jag har inte hoppat på en sådan resa tidigare, så varför inte?.

Hon är exalterad över framtiden och ivrig på att få komma i gång. Tommy Lindgren är också han mycket peppad inför framtiden och hoppas på att andra företag kan få in mer kreativitet i stan.

– Det är inte bara kunskapens stad. Det står på Universitetsaulan, ”tänka fritt är stort, tänka rätt är större”, det är helt galet. Ska Uppsalas näringsliv lyftas så är det inte bara med kunskap. Man måste tänka fritt, det blir inte många Iprenmannen eller Frank the sheep om man ska tänka rätt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!