Uppsalaföretag satsar på multimediabranschen

Ett gäng Uppsalakillar i 25-årsåldern tänker sätta staden på kartan inom ­rörlig media. Från studion i Boländerna har det nystartade företaget Populate tagit upp kampen med multimedieföretagen i Stockholm.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2006-11-27 00:01
Ordet ?multimedia? har visserligen blivit ett fult ord i branschen förklarar Peter Mattsson, en av delägarna i Populate, men det beskriver ändå väl vad företaget sysslar med. Populate arbetar både med film, webb, ljud och ljus för att producera rek­lam, information och and­ra tjänster till olika företag.
- Vi vill visa styrkan av ­olika medier tillsammans. Inget medium är bättre än något annat. Ju fler sinnen som berör en konsument desto bättre. Kan vi dess­utom lägga till interaktivitet, att konsumenten får göra någonting, så får vi fram ett budskap mycket mer ­effektivt, säger projektledaren Ehsan Nasari.

Har erfarenhet
Han äger produktionsbolaget tillsammans med Peter Mattsson och Oskar Gyllenhammar. De är alla i ­tjugofemårsåldern men har ändå hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet från egna företag inom olika branscher. Ehsan Nasari är ekonom
och entreprenör med bakgrund i bland annat dentalbranschen. Oskar Gyllenhammar är utbildad it-ingenjör som drivit eget företag inom ljudteknik och Peter Mattsson har haft ­företag med inriktning mot film och reklam.
Inom företaget finns även en fotograf, Peter Pamlenyi, och regissören Hanif Sabzevari som är doktorand i litteraturvetenskap. De olika bakgrunderna ses som en styrka och förutsättning för att driva företaget vidare.
- Vi har olika hjärtefrågor men det är hela poängen med företaget, att vi kompletterar varann. Om vi alla vore produktionstekniker skulle vi få fram en bra produktion men vi skulle inte kunna föra företaget framåt, säger Peter Mattsson.
I februari tog företaget över TV4 Upplands gamla lokaler i Boländerna. Efter renovering kunde film- och ljudstudion invigas i slutet av oktober. Studion är givetvis en viktig del av företagets verksamhet och ett trumfkort i jakten på kunder i en bransch som annars använder sig av tillfälligt hyrda lokaler med inhyrd personal.

Helhet
- Vi kan erbjuda helheten. Kunderna vill inte ha fem olika underleverantörer för en produktion. Här finns både kunskap och produktionsyta för foto, ljud, film och webb, säger Oskar Gyllenhammar.
Det har redan resulterat i ett antal olika uppdrag, bland annat för ett biokemiföretag där Populate hjälpt till att bygga upp en webcast för deras interna kommunikation.
Ehsan Nasari är stolt över att företaget redan tagit marknadsandelar och att de under december månad ska anställa sex personer, tre på heltid och tre på deltid.
Populate är egenfinansierat och de tre ägarna har därför tagit en ekonomisk risk när de startade bolaget. Men enligt Ehsan Nasari fanns det egentligen aldrig någon tvekan.
- Vi ville inte ha riskkapital utifrån. Visst har vi tagit en stor risk själva men vi brinner för det här och ser goda möjligheter att växa, säger Ehsan Nasari.

Satsar kreativt
Film- och reklambranschen är fokuserad mot Stockholm men det vill killarna bakom Populate ändra på. En strategi för att nå dit är att hela tiden ligga i framkant av den tekniska utvecklingen. Men främst satsar man på det kreativa arbetet.
- Det kreativa är alltid det viktigaste. Det gäller att hitta en marknadsföring som sticker ut, säger Peter Mattsson.
Som exempel nämner han filmen Sideways. Filmens handling kretsar kring två vinälskande medelålders män. Det vinmärke som dricks i filmen fick en massiv försäljningsuppgång månaderna efter premiären.

Uppsala positivt
Att företaget finns i Uppsala ser ägarna som positivt. Genom samarbete med GUC och Ung Företagsamhet vill man hjälpa till att utveckla de kreativa talanger som finns i staden.
Dessutom tycker de att Uppsala som stad har haft en positiv utveckling de senaste åren.
- Det är mycket som händer just nu, både inom kultur, design och media. Vi hoppas kunna bygga på den kreativa utveckling som finns i Uppsala i dag, säger Oskar Gyllenhammar.




FAKTA

Populate AB
Grundat: 2006
Bransch: Film, reklam, webb, ljud och ljus.
Lokal: Boländerna, Uppsala
Antal anställda: 6
Aktuellt som: Nyligen öppnat Uppsalas största kommersiella film- och ljudstudio.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om