Uppsalaföretag satsar på elbilar
Det Uppsalabaserade elbilsföretaget Electroengine ska, tillsammans med bland andra Saab, ta fram drygt 100 elbilar under 2010. Projektet finansieras delvis av Energimyndigheten som har beviljat stöd på 86 miljoner kronor.
Thomas Bergfjord på Electro Engine ska ta fram högpresterande elbilar.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Nästa år ska 50 sådana bilar rulla på Uppsalas gator. Tillsammans med Saab, batteriföretaget Boston-Power Inc, var grundare och vd är tidigare Uppsalaforskaren Christina Lampe-Önnerud, Innovatum i Trollhättan och Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation har Electroengine redan presenterat två demobilar som konverterats enligt den metod som Thomas Bergfjord, vd för företaget utvecklat.
- Vi har en egenutvecklad batterihantering som ökar energiuttaget. Det krävs inte heller någon växellåda, inget kugghjul som tar energi. Tanken är att man ska kunna köra trettio mil per laddning. Det är ganska långt, de flesta elbilar i dag räcker tio mil, säger Thomas Bergfjord.
Den 10 december beslutade statliga Energimyndigheten att stödja elbilsprojektet, kallat Ze Saab 9-3, med ett bidrag på 86 miljoner kronor.
- Det är jättestort för oss. Projektet ska pågå i två år och det här betyder att vi kan resurssätta det, säger Thomas Bergfjord.
En viktig del i arbetet har varit säkerhetsaspekten. Electroengine har bland annat tagit fram ett system för att vanliga mekaniker ska kunna hantera elmotorerna och batterierna i bilarna. Att konvertera vanliga personbilar till elbilar i stället för att bygga nya ökar också säkerheten, menar Thomas Bergfjord.
- Eftersom vi gör om en riktig bil behåller du fordonssäkerheten och komforten. Det blir avkall på det när man bygger små elbilar, då struntar man i säkerhetsaspekten.
De första kunderna kommer att vara hemtjänst, kommuner, och företag och då blir det en arbetsmiljöfråga.
Förhoppningen är att elbilarna ska kunna serieproduceras i framtiden och Thomas Bergfjord tror att vanliga Uppsalabor kommer att kunna köpa elbilen om ett eller två år. De första bilarna blir dyra, men runt år 2013, 2014 ska man kunna köpa en till samma pris som en vanlig bil.
- Det finns två poänger med bilarna. För det första ger de inget utsläpp om man använder bra ström, som görs från rena källor. För det andra är det kostnaden. Elbilarna kostar två kronor milen att köra med. Det är bra att det är miljövänligt men det måste vara en uppsida i plånboken också. Det får inte genomslag förrän det är bättre, och billigare, sägerThomas Bergfjord
Nedläggningen av Saab ska heller inte få några konsekvenser för projektet. GM står fast vid löftet att leverera de bilar man lovat till projektet. Tekniken som testas kan sedan användas i olika bilmodeller och är inte speciellt anpassa för Saab.
Ylva Larsson
ylva.larsson@unt.se 018-478 15 26
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!