Uppsalaföretag på frammarsch

Uppsalaföretaget ID24 har skrivit avtal med klädföretaget Calvin Klein. För ID24 innebär det att de behöver anställa en ny säljchef och snart når ett mål.

Glad. Jakob Gottlieb är vd på Uppsalaföretaget ID24 som växer.

Glad. Jakob Gottlieb är vd på Uppsalaföretaget ID24 som växer.

Foto:

Uppsala2014-10-21 10:00

Uppsalaföretaget ID24 tog ett stort kliv framåt när de nyligen skrev avtal med klädjätten Calvin Klein och därmed växer i Europa.

ID24:s affärsidé är att sälja tekniska lösningar till detaljhandelns kundhanteringssystem. Det kan till exempel handla om att uppdatera e-postadresser i kunddatabasen, eller en skärm där kunden identifierar sig genom att scanna sitt körkort eller själv knappa in sitt personnummer för att slippa säga det högt i kassakön. När ett behov uppstår försöker ID24 utveckla en lösning.

– Vi vidareutvecklar produkter hela tiden, säger vd:n Jakob Gottlieb.

Han berättar att de bygger robusta pekskärmar i stål i en liten verkstad i Uppsala. Verksamheten är till hälften hårdvara och till hälften mjukvara.

ID24 startade för sex år sedan och har i dag tio heltidsanställda, varav fyra i Uppsala och resten utomlands. Deras största konkurrenter är stora dataföretag som IBM och HP.

De första fyra åren var tröga.

– Vi dribblade på planen vilsna, säger Jakob Gottlieb och fortsätter med ytterligare en fotbollsmetafor:

– För två år sedan sköt vi in ett snyggt mål när vi fick Tommy Hilfiger som kund. De använder vår teknik i över 20 länder. Vi finns i Beverly Hills, på Regent street, Champs-Élysées.

Nästa stora kund blev byggvaruhuset K-rauta och nu alltså Calvin Klein. För tre år sedan sålde ID24 sina första tio licenser. Nu räknar de med att i början av våren nå ett mål de haft länge, 1 000 licenser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om