Uppsalaföretaget ID24 tog ett stort kliv framåt när de nyligen skrev avtal med klädjätten Calvin Klein och därmed växer i Europa.
ID24:s affärsidé är att sälja tekniska lösningar till detaljhandelns kundhanteringssystem. Det kan till exempel handla om att uppdatera e-postadresser i kunddatabasen, eller en skärm där kunden identifierar sig genom att scanna sitt körkort eller själv knappa in sitt personnummer för att slippa säga det högt i kassakön. När ett behov uppstår försöker ID24 utveckla en lösning.
– Vi vidareutvecklar produkter hela tiden, säger vd:n Jakob Gottlieb.
Han berättar att de bygger robusta pekskärmar i stål i en liten verkstad i Uppsala. Verksamheten är till hälften hårdvara och till hälften mjukvara.
ID24 startade för sex år sedan och har i dag tio heltidsanställda, varav fyra i Uppsala och resten utomlands. Deras största konkurrenter är stora dataföretag som IBM och HP.
De första fyra åren var tröga.
– Vi dribblade på planen vilsna, säger Jakob Gottlieb och fortsätter med ytterligare en fotbollsmetafor:
– För två år sedan sköt vi in ett snyggt mål när vi fick Tommy Hilfiger som kund. De använder vår teknik i över 20 länder. Vi finns i Beverly Hills, på Regent street, Champs-Élysées.
Nästa stora kund blev byggvaruhuset K-rauta och nu alltså Calvin Klein. För tre år sedan sålde ID24 sina första tio licenser. Nu räknar de med att i början av våren nå ett mål de haft länge, 1 000 licenser.