Uppsalaföretag lanserar ellastbil

Intresset för elbilar fortsätter att växa i världen. Nu lanserar ett Uppsalaföretag marknadens första eldrivna lastbil med fyrhjulsdrift.

Anders Holm säger att det finns ett stort intresse för bilen.

Anders Holm säger att det finns ett stort intresse för bilen.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-10-02 17:50

Det är Dealy Sweden, dotterbolag inom Olle Olsson-bolagen, som tillsammans med en brittisk agentur har fått förtroendet av den italienska tillverkaren Alké att lansera lastbilen.

Lars Harlin, vd för Dealy, är nöjd med att ha landat kontraktet med det italienska företaget.
- Det finns ett stort intresse för elbilar i Sverige. Efter etanol och biodiesel är det nu eldrivna bilar som alla strävar efter, säger han.

Det som skiljer lastbilen från andra elbilar på marknaden är att den även kan fås i fyrhjulsdrift.
- De har prioriterat vår marknad för att de tror att vi snabbare kan nå framgång här i Nordeuropa. Det finns ett intresse för fyrhjulsdriften med tanke på det kalla klimatet, säger Lars Harlin.
Lastbilen kan bland annat användas till parkarbeten, i industrier och på flygplatser. Enligt Anders Holm, produktspecialist elfordon på Dealy, finns ett stort intresse från kommuner och företag.
- Tidigare lastbilar som oftast varit omgjorda golfbilar har inte haft samma kapacitet. Den här har 10??20 mils räckvidd att jämföra med andra som haft fyra mil, säger Anders Holm.

Runt om i världen investeras det i eldrivna fordon. I Amsterdam ska man placera ut tusen laddningsstationer för att öka användandet av elbilar och på så sätt minska utsläppen. Mellan Sundsvall och Trondheim pågår projektet Green Highway där meningen är att bilar ska ha möjlighet att köra kust till kust på förnyelsebara drivmedel som el.

Även i Uppsala har elfordon blivit ett alternativ. Uppsala kommun meddelade i augusti att inom fyra år ska hundra, drygt en fjärdedel av kommunens tjänstebilar, vara eldrivna.
- De har börjat komma väldigt långt på många ställen. I dag finns det även laddningsplatser i Uppsala. Vi ser att samhället vill att vi ska använda elproduktion, säger Anders Holm.

Elbilar är oftast dyrare än till exempel dieseldrivna, men har i stället en lägre driftkostnad. Viss kritik har även riktats mot att fordonen kan utgöra en trafikfara eftersom de knappt hörs på vägarna. Olle Olsson-bolagens vd Pontus Olsson tror ändå att vi än så länge bara har sett början på elbilsboomen.
- Därför är det otroligt roligt att vi som Uppsalabolag får vara med från starten, säger han.
Lars Harlin instämmer:
- Vi tror det här är framtidsbranschen. I dag har vi en omsättning på omkring 70 miljoner kronor, men om det här blir succé kan det bli det dubbla inom ett år.

Fakta

Olle Olsson- bolagen

Uppsalabaserade Olle Olsson-bolagen bildades 1964 och är specialiserade på motorfordon och importverksamhet. Koncernen har i dag 27 anställda. Dealy Sweden AB grundades 2005 och ingick från och med januari 2010 inom Olle Olsson-bolagen. Dealy är en av Sveriges ledande generalagenter inom fyrhjulings- och mopedbranschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om