Uppsalaföretag hjälper bolag att synas

Marknaden för annonsering på internet växer så det knakar. Senast i raden av smarta reklamlösningar står Uppsalaföretaget Adx bakom. De arbetar med sökordsmarknadsföring, en bransch som ökade försäljningen med 288 procent förra året.

Adx har expanderat sedan lanseringen i mars. Vd:n Niklas Östh och grundaren Mikael Pettersson berättar att sökmedia växer explosionsartat.

Adx har expanderat sedan lanseringen i mars. Vd:n Niklas Östh och grundaren Mikael Pettersson berättar att sökmedia växer explosionsartat.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2007-09-24 14:57
Sätten att marknadsföra sitt företag på är många och begrepp som online- och offlineannonsering används allt oftare. Till det senare hör traditionell reklam i tidningar, kataloger och tv. Annonsering på internet, onlineannonsering, är det område som växer snabbast just nu inom marknadsföring.
Enligt siffror från Institutet för reklam- och mediestatistik ökade förra året försäljning av reklam på internet med 50 procent samtidigt som katalogannonsering minskade med en procent. Bäst går det för sökordsmarknadsföring som sålde reklam för 611 miljoner kronor förra året, en ökning med 288 procent jämfört med året innan.
- Annonsering offline bygger på att företag exponerar sin vara eller tjänst för kunden, men kunden är passiv. När man i stället söker efter det man vill köpa på internet har kunden gjort ett eget val och är mer benägen att köpa det företaget erbjuder, säger Mikael Petterson.

Han är entreprenör och grundade Adx i början av 2006 eftersom han såg en möjlighet att förbättra företags tillväxt och lönsamhet genom att skapa förutsättningar för dem att synas på sökmotorerna och optimera sin trafik på internet.
- Att det har blivit så stort med sökordsannonsering beror mycket på att det är ett billigt sätt för företaget att nå ut till kunden, säger han.
Vid sin sida har han vd:n Niklas Östh som har ett förflutet i IT-branschen. Båda är uppvuxna i Uppsala och idén växte fram när de hämtade och lämnade sina barn på dagis. Till sin hjälp har de i dag ett team med analytiker och medieplanerare.

Eftersom 85 procent av Internetanvändarna söker sin information genom att använda stora sökmotorer som Google, Yahoo och Eniro har det blivit viktigt för företag att synas med sitt namn på dessa sajter. Den här typen av digital marknadsföring blir bara mer och mer efterfrågad, menar Mikael Pettersson.
- När vi hjälpte Tyda, ett företag som riktar in sig på översättning på internet, ökade deras trafik på internet med 100 procent på en vecka, säger han.

Det finns två sätt att öka sina chanser att synas på sökmotorns resultatsida. Företag kan använda sig av sökmotoroptimering genom att bearbeta sin hemsida för att hamna högre upp på den del av resultatsidan som kallas det organiska sökresultatet. De kan även köpa sökord som passar in på företagets profil och få plats på den delen av resultatsidan som är till för sponsrade länkar, till höger och ovanför det organiska resultatet.
Värdet för ett sökord mäts i hur populärt och efterfrågat det är. Ett ord med stor konkurrens har ett högre klickpris, den kostnad företaget får betala för varje unik besökare som klickar på länken.
- Det är ständigt en kamp om vem som lägger det högsta budet för ett ord och den som hamnar högst upp har också betalt mest. Därför har vi både system och analytiker som bevakar våra kunders sökord och ser till att de behåller den placering som de önskar.

Priset skiljer sig från några ören till hundratals kronor, men snittpriset ligger på fyra kronor per klick på Google. Likaså är ord säsongsbetonade. Ett ord som pool har ett högre värde på sommaren än vad det har på vintern.
- Sponsrade länkar är ofta knutna till en kampanj som företaget har medans ett klick på det organiska sökresultatet tar kunden till företagets hemsida. Bäst effekt får företaget om de syns på båda ställen, säger Niklas Östh.
Han menar att ett företag har bäst chans att få trafik till sin sida om de ligger bland de sex första länkarna som syns i den organiska resultatlistan. Populära sökord kan ha hundratals resultatsidor och de flesta som använder internet tittar bara igenom de första sidorna, menar han.
- Hur många sökord man har registrerat beror på hur företaget vill synas. En del satsar stort och lägger ned stora summor på populära ord, andra sprider sina risker genom att ha fler ord som inte är lika populära och kostar mindre, säger Niklas Östh.

En del företag sköter handeln av sökord direkt med sökmotorerna, men det bli vanligare att man tar hjälp av företag som Adx.
Uppsalaföretaget har ett system för att för att koppla ihop klickfrekvensen i sökmotorn med företagets försäljning. Statistik visar att mellan en och två procent av dem som klickar på en sponsrad länk köper något från företaget.
- Det kanske inte låter så mycket. Men det är så många som använder internet i dag när det ska köpa något, då betyder den här typen av reklam mycket för våra kunder, säger Niklas Östh.
FAKTA
Adx är ett företag inom sökmedia, Uppsalas enda, som specialiserar sig på sökordsannonsering. De hjälper företag att synas bättre på de stora sökmotorernas resultatsidor. Deras marknad är global men fokus ligger på skandinaviska företag.
I dag består Adx av 15 anställda, alla med spetskompetens inom sökmedia, it och medieplanering. Företaget är under kraftig expansion och inom ett år ska personalstyrkan ha fördubblats.
Sedan starten i mars 2007 räknar Adx med en omsättning detta år som inte understiger tio miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!