Uppsalaföretag har växlat upp

Uppsalaföretaget Idrottsbudet har köpt en transportfirma i Stockholm som kör till och från Arlanda.

Jonas Wahlström, vd för Idrottsbudet.

Jonas Wahlström, vd för Idrottsbudet.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-11-22 08:02

– Sedan år 2000 har vi försökt ta oss in på Arlanda, säger en nöjd Jonas Wahlström, vd för Idrottsbudet.
Affären innebär att Idrottsbudet, förutom att kunna köra nya Arlanda- och Stockholmstransporter, får möjlighet att växa i Stockholmsområdet.
– Det är svårt att få lönsamhet i Stockholm med få bilar. Vi har haft sex, sju bilar i Stockholm. Nu får vi ungefär 35 till.

Företaget som köpts heter Prime Delivery Service Norden AB och startades i maj i år för att ta hand om transporter som skötts inom Stockholms Åkeri.
Prime finns i hela landet med frakter i anslutning till flyg och har huvudmarknaden i en stor del av Mälardalen och även i Uppland. Prime blir ett dotterbolag till Idrottsbudet. I Stockholm kommer de två företagens verksamheter att integreras.
Förändringen kommer att märkas även i Uppsala.
– Det blir betydligt fler leveranser, fler tunga fordon och fler avgångar till Stockholm och Arlanda, säger Jonas Wahlström.

Idrottsbudet startades i Uppsala 1995 av folk kring Fyrisfjädern, elitlaget i badminton. Syftet var att elitspelarna skulle kunna kombinera sin satsning på idrotten med ett bra jobb. Att det var positivt att ha idrottarnas tävlingsinstinkt i företaget var också en faktor i kalkylen.
Resultatet blev lyckat. Idrottsbudet finns i Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö och har tillgång till omkring 70 fordon. Många körs numera av kontrakterade åkare. I Uppsala är dock en större andel av chaufförerna anställda.
– Vi är ett tjugotal anställda i Uppsala inklusive tjänstemän och chaufförer, säger Jonas Wahlström.

Eftersom de kontrakterade åkarna blivit fler har andelen anställda idrottare minskat. Företaget har åtagit sig att verka för idrottslivet och ska därför inom kort anta en ny plan för detta. En relativt ny form för stöd till idrotten finns redan, "idrottsbilen", där föreningar gratis kan låna ett fordon för att köra ungdomar. Enligt Jonas Wahlström kan den nya inriktningen bland annat vara stipendier, sponsring eller andra aktiviteter för idrotten.

Hur mycket pengar det blir hänger förstås på ekonomin. Förra året var tufft för Idrottsbudet, med ett resultat efter finansnetto på minus 228 000 kronor.
Budbranschen är konjunkturkänslig. I sämre tider pressas priserna och företag väljer billigast möjliga frakt.
– När det är lågkonjunktur måste man ha mycket gods i bilen för att tjäna pengar.

Hur ser prognosen ut för 2012?
– Nu har vi Prime med och vi ser ljuset i tunneln, säger Jonas Wahlström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!