Uppsalaföretag bryter med Hitta.se

Uppsalaföretaget Mediaview drar tillbaka flera miljoner kronor i annonspengar från Hitta.se. Anledningen är att Hitta.se inte uppges kunna leverera tillräckligt bra statistik till sina kunder.

Uppsala2012-08-28 10:52

– Deras statistik har varit bristfällig. Vi har fört samtal om det i över två år och för att snabba på dem så pausar vi samarbetet, säger Arash Gilan, produktionschef på Mediaview.

Mediaview uppger att bolaget årligen för sina kunder placerar över tio miljoner kronor i annonsköp på Hitta.se. En stor del av de här pengarna hamnar nu i andra kanaler, som andra söktjänster, i displayannonsering eller tv-reklam. Enligt Arash Gilan kan Hitta.se:s konkurrenter ge mycket bättre statistik.
– Vi företräder ju kunderna. De ska kunna se: ”Vad har det här gett mig?”.

Nu avvaktar Mediaview att Hitta.se ska installera ett nytt system som ger bättre statistikuppgifter. Johan Nordquist, marknadschef på Hitta.se, menar att parterna gemensamt har kommit fram till att bryta.
– Det är klart att det blir ett bortfall för oss, men det är bättre att vi gör ett uppehåll i samarbetet tills vi hittar en lösning som fungerar för dem, säger han.

Enligt Johan Nordquist kommer det att ta mellan två och sex månader att få det nya statistikverktyget klart.
– Sedan hoppas vi kunna fortsätta samarbeta igen, säger han.

Mediaview, med huvudkontor i Uppsala, har omkring 40 anställda och omsätter 50 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!