Nästan 200 000 kronor. Så mycket pengar förlorar självbetjäningskiosken Crazy Candy i Uppsala varje år som en följd av butiksstölder. Men trots att det finns både övervakningsfilm och personuppgifter på gärningspersonerna leder bara en bråkdel av anmälningarna till åtal.
– Det är frustrerande. Med tanke på hur bra bevis vi har borde det ju vara enkelt för polisen att göra något, säger Damoon Mortezaie, delägare på Crazy Candy.
I en debattartikel publicerad i UNT tidigare i veckan ifrågasätter företaget huruvida polisen tar anmälningarna på allvar och misstänker att det rör sig om "ett bristande engagemang" från polisens sida.
De är inte ensamma med att känna så.
Fredrik Andersson är handlare på ICA Folkes. Sedan de i december 2022 började hålla nattöppet utan personal på plats har stölder varit ett återkommande inslag.
– Vi har skickat in hundratals polisanmälningar. Inte en enda utredning har inletts, säger han.
Nu känner Fredrik Andersson att det knappt är lönt att lägga ner tid på att göra en polisanmälan.
– Det är ett fåtal individer som står för de här brotten. Hade polisen arbetat mer effektivt hade vi snabbt sett resultat. Nu vet snattarna att inget händer och roffar åt sig helt obekymrat från hyllorna.
Men Christer Axelsson, gruppchef på utredningsavdelningen i lokalpolisområde Uppsala/Knivsta, håller inte med om kritiken.
– Vi delar frustrationen men åt motsatt håll. Handlarna måste hitta bättre sätt för att säkerställa att ingen kommer in i butiken på ett oriktigt sätt, menar han.
Att brotten är svåra att reda ut beror ofta på att det är svårt att koppla personuppgifterna till den person som syns på övervakningskamerorna, vilket gör det svårt för polisen att veta vem som är gärningspersonen. Det är också svårt att få en bild av vad som egentligen tillgripits.
– Ofta rör det sig om ett utsatt klientel med lång brottshistorik. Det händer att ringa stölder försvinner vid en förundersökningsbegränsning, där endast de mest väsentliga brotten utreds, säger Christer Axelsson.
Samtidigt är det inte alla handlare som instämmer i kritiken mot polisen. Bengt Pettersson är franchisetagare i butikskedjan Automat.
Han tycker det är fel att lägga hela ansvaret på polisen.
– Vi måste själva ansvara för våra butiker. Att utredningstiderna hos polisen är så långa är ju egentligen en annan fråga, menar han.
Bengt har precis varit i tingsrätten och vittnat om en stöld som inträffade i butiken för över två år sedan. Han känner igen sig i de problem som konkurrenterna beskriver, men menar att det också är upp till butikerna att arbeta mot stölder.
På Automat har man byggt in en extra entrédörr för att försvåra inslussningen av kunder och besöker samtidigt butiken dagligen för att visa sin närvaro.
– Man bör se det mer som en självskanningsbutik än en obemannad butik, säger han.
Men enligt Crazy Candy har man redan gjort det mesta för att få stopp på stölderna. Nu tar de till med nya medel för att stoppa stölderna.
– I framtiden kommer vi att kontakta snattarnas vårdnadshavare, deras skolor och socialstyrelsen. Rör det sig om myndiga snattare kommer vi kontakta deras eventuella arbetsplatser, säger Damoon Mortezaie.
Om det ändå inte blir bättre kan det bli aktuellt att publicera klipp från övervakningskamerorna på sociala medier i avskräckande syfte – fast med pixlade ansikten.
– Ärligt talat tror jag inte på mer hjälp från polisen. Vi får försöka hitta våra egna lösningar, säger Damoon Mortezaie.