Uppsalabutiker satsar på näthandel

Även mindre butiker satsar på att nå nya kunder över internet. Att ha en butik på plats i Uppsala räcker inte, utan nu ska det finnas en shop on-line också.

Susanne Petterson, som precis öppnat butik på nätet, tror att webbutiker kommer bli allt mer vanliga.

Susanne Petterson, som precis öppnat butik på nätet, tror att webbutiker kommer bli allt mer vanliga.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-05-16 09:16
I centrala Uppsala ligger lifestyleshopen Love Your Home som öppnade sin webbshop för bara några veckor sedan. Direkt när man öppnar dörren till den lilla butiken möts man av en blommig doft från tvålar och badbrus. Längs väggarna finns inredningsdetaljer i mängder. Prydnadsgrodor, små tekannor och kuddar i alla dess färger och former. I butiken står Susanne Pettersson och möter kunderna, samtidigt är kollegan Zaza Johansson hemma och uppdaterar butikens hemsida. Susanne Pettersson ser bara positivt på att ha försäljning över nätet.
- Visst, det blir mer arbete, men det ska ju resultera i att vi säljer mer.
Hur mycket mer de kommer sälja vågar hon inte gissa på i dag. Hemsidan har de fått gratis när de vann en tävling och utformningen har en vän hjälpt till med. Det enda hittills som kostat är marknadsföringen.

Att butiken i Uppsala ska få mindre kunder för att de i stället handlar över nätet tror hon inte.
- Nej, Uppsalaborna kommer inte försvinna, det tror jag inte. Butiken har ändå en speciell atmosfär och så slipper de fraktavgiften som tillkommer på nätet. Men de som bor utanför Uppsala och har svårt att ta sig in till öppettiderna kanske väljer webbshopen i stället.
Love Your Home har många unika produkter i sitt sortiment som lockar folk från alla delar av landet.
- Vi är med i en del inredningstidningar och så fort det händer så ringer folk från hela landet för att få veta var de kan hitta oss. Nu kan vi hänvisa dem till vår hemsida, säger Susanne Pettersson.

Just kombinationen med en verklig butik och en på internet tror Susanne Pettersson på.
- Det blir en trygghet för kunden att veta att vi verkligen existerar när de ska handla över nätet. Sen är det ju bara att gå till sig själv. Man sitter ju ofta vid internet och letar efter det man vill ha och om man inte hittar en hemsida så tror man inte att det finns någon butik. Jag tror att butiksägare måste anpassa sig.
En annan butik i Uppsala som har webbshop är Mammas Mage som säljer mammakläder. De hade inte planerat att börja med internetförsäljning förrän i år, men efterfrågan var så stor, både från resten av landet och utlandet, att de öppnade sin webbshop redan förra våren.
­- Eftersom att vi är så nischade så valde vi att öppna webbshopen så att fler ska kunna handla av oss. Vi har märkt att det är många som åker hit för att handla från Västerås, Gävle och Åland. Nu är det många från Norrland som beställer över nätet, berättar Jessica Persson som är en av ägarna.
Hon oroar sig inte för att folk ska låta bli att komma in i butiken.
­- Det är snarare så att vår hemsida drar in kunder till butiken eftersom att vi bara har ett urval av plaggen till försäljning på nätet.
Någon stor vinst har inte nätförsäljningen bidragit till.
- Det kostar en del att ha en webbshop, men vi drar in mer på den än vad det kostar, säger Jessica Persson.

För Wild outdoorlife, som säljer produkter för friluftsliv i sin butik Fyrislund, har försäljning på webben varit ett lyckat initiativ.
- Vi säljer till hela landet och vi får bra kontakt med kunderna via e-post, säger Ann Stenberg, VD för Wild outdoorlife.
Sedan starten av webbshopen i slutet av 2005 har försäljningen över internet ökat snabbt och i dag är två tredjedelar av den totala försäljningen från deras webbshop.
- Vi märker att folk pratar om oss. Det är många som länkar till vår hemsida och på diskussionsforum om friluftsliv så dyker vårt namn ofta upp.

Klädesbutiken Estelle, som fokuserar på nordisk design, har precis öppnat sin webbutik.
- Vi vill nå ut till fler. Det finns många mindre städer som inte har så många affärer och då finns vi där för dem. Sen är det bra om det finns udda storlekar kvar där kunden kanske inte finns i Uppsala, utan kanske någon annanstans i landet, säger Sandra Johansson på Estelle.
Än så länge finns inga förväntningar om hur det kommer gå med internetförsäljningen, utan Sandra Johansson hoppas helt enkelt på det bästa.
- Jag tror att det kommer bli stort i framtiden. Det är så många som inte har tid att springa i butiker. Folk arbetar länge och på helgerna kanske de inte har lust att gå runt på stan, då är det jättebra att kunna gå in på en webbshop och plocka ut något snabbt och få det hemskickat.
Sandra Johansson planerar att i framtiden utveckla Estelles hemsida så att det också finns plats för forum och diskussioner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om