Vinter-OS i Vancouver 2010. Sverige gjorde historiskt bra resultat med elva medaljer. Men framför allt var det en sak som stack ut – de tävlandes mössor. Virkade mössor i ljusblått med gul, vit och svart rand. Det blev hysteri i garnbutikerna.
– Det var sjukt. Alla skulle ha mössan. Det var kö till butiken och vi fick ringa Norge och beställa mer garn. Det pratas om det än idag i vår bransch, säger Felix Lindell, en av ägarna till garnaffären Yllotyll på Bredgränd.
Då var det sportyra som fick fart på virk- och sticktrenden. Nu är det bland annat oroligheter i världen som fått Yllotylls försäljning att öka med 40 procent från 2022 till 2023.
– Först var det pandemin då folk behövde något att göra när de inte fick gå ut och träffas, sedan kom krigen och den ekonomiska krisen. Jag tror att en del i att vi ökar just i en svår tid är det terapeutiska som det ger att hålla på med handarbete, säger Felix Lindell.
Han driver Yllotylls butik och dess webbshop tillsammans med sin storasyster Frida Lindell. När han tar emot i webbshoppens lokaler i Boländerna är det tydligt att alla som jobbar här jobbar med sitt intresse. Vid varje arbetsplats ligger en påbörjad stickning.
– Jag stickar också, och jag vill göra det för att jag mår bra av det, men just nu hinner jag inte för det är så mycket med alla beställningar.
Mående och stickning går som en röd tråd genom Felix berättelse om Yllotyll. Butiken startades av hans mamma Annelie och hans moster Ylva 1985. Då låg butiken på Hjalmar Brantingsgatan. De tio första åren var det svårt för dem att få det att gå ihop ekonomiskt. När de flyttade till Bredgränd där de ligger nu, började affärerna gå bättre. Men den försäljningsnivå de ligger på nu har de framförallt sin nätförsäljning att tacka för. Två tredjedelar av försäljningen går via nätet.
– När jag var 21 började jag tillsammans min kollega Hanna Schiller, som idag är webbredaktör, ta tag i e-handeln. Då fanns det bara telefonnummer och mejl och det stod folk och packade beställningar i butiken. Jag hade det tufft med ångest och depressioner och hoppade av en yrkeshögskola inom IT. Då började vi smått med hemsidan och styrde upp den. Nu ska vi snart lansera den femte versionen av den.
2021 tog Felix och hans syster Frida över butiken från sin mamma och moster som skulle gå i pension.
– Vi tog redan mycket ansvar så det kändes naturligt och roligt att få fortsätta driva familjeföretaget vidare, säger Felix.
Att han och hans syster är i 30-årsåldern har också sina fördelar för att kunna spegla och fånga upp en ny målgrupp: de unga stickarna, där många är studenter. På TikTok trendar stora virkkonton där kvinnor mellan 17 och 25 virkar på känsla, utan mönster.
– Vi som är i 30-årsåldern har varit den där trendiga gruppen som stickade efter trendiga mönster. Vi har koll på mode och vad som är snyggt att ha på sig, men nu har vi blivit ersatta av den här gruppen som är helt crazy och blandar färger och bara kör, berättar Felix Lindell.
I jämförelse med våra grannländer är Sverige ett u-land när det kommer till stickat. Att Sveriges fjärde största stad bara har en regelrätt garnbutik säger allt, enligt Felix Lindell.
– I Norge till exempel har ju sticktrenden alltid har varit stor. Där har alla alltid tyckt att det varit snyggt med stickade plagg. Kolla bara på tv-serien Skam, där bar alla 17-åringarna stickat. Hade Uppsala varit Norge hade det funnits mellan fem och tio garnbutiker.
Bjuder du in konkurrenter till att starta garnbutiker i Uppsala?
– Det finns absolut plats för en till garnbutik i Uppsala. Yllotyll försöker vara breda och ha något för alla. Men garnleverantörer hör av sig varje vecka till oss och vill sälja in garner som är för dyra för att vi ska få dem sålda. En nischad garnbutik skulle kunna ha sådant. Men min dröm nu är att vi ska utveckla stickkonceptet och öppna en garnbutik med kafé eller vinbar: stick och drick, så att man kan ta en kaffe och inspireras av varandras stickande.
Finns någon oro för framtiden?
– Riskerna är att priserna är för höga och människor har för ont om pengar. Vi har ju ingen påverkan på vad producenterna sätter för priser utan får bara acceptera de priser som är och då märker vi att ett garn inte säljer längre för att det är för dyrt.