Nu går det att även köpa mat i lösvikt – inte bara godis

Estefania Corals startup-företag har som mål att minska både mängden förpackningar och matsvinnet.
– Det ska vara kul, innovativt och lätt att handla miljövänligt, säger hon.

"Jag hoppas att fler matbutiker hänger på och köper in påfyllningsstationer för lösvikt", säger Estefania Coral. Än så länge är det bara ICA Kvantum i Gränby som vågat testa.

"Jag hoppas att fler matbutiker hänger på och köper in påfyllningsstationer för lösvikt", säger Estefania Coral. Än så länge är det bara ICA Kvantum i Gränby som vågat testa.

Foto: Ylva Liljeholm

Uppsala2024-12-25 18:00

Nyheten i korthet

  • Estefania Corals start-up, The Waste Free Co, syftar till att minska förpackningar och matsvinn genom att erbjuda smarta påfyllningsstationer, ekologiska matprodukter i lösvikt och lokalproducerade hygienprodukter utan plast.
  • ICA Kvantum i Gränby, Uppsala, är den första butiken att erbjuda Corals påfyllningsstationer, vilket gör det möjligt för kunder att köpa exakt den mängd de behöver.
  • Coral, som tidigare drev en zero waste-butik i Östersund, hoppas att fler kunder och butiker kommer att följa exemplet för att bidra till en mer hållbar vardag.

Juletider är högsäsong för förpackningar. Och för matsvinn. 

Båda är företeelser som Estefania Coral vigt sitt liv åt att bekämpa. Men hon vill göra det utan pekpinnar och moralpredikningar. I stället har hon ett tydligt kundfokus i sitt företag The Waste Free Co.

– Det ska vara enkelt för alla att ha en hållbar vardag. 

undefined
Kaoset på återvinningsstationerna är ett återkommande problem vid julhelgen. (Arkivbild)

Hon är utbildad inom marketing, kommunikation och matvetenskap och inser värdet av att produkterna ska vara snygga, tilltalande – och hållbara. 

Produkterna är i hennes fall smarta påfyllningsstationer, ekologiska matprodukter som säljs i lösvikt och lokalproducerade hygienprodukter utan plast som hon säljer till hotell.

ICA Kvantum i Gränby är först ut i Uppsala med påfyllningsstationer där torkad frukt, ärtor, kokos och annat som lämpar sig för lösviktsförsäljning säljs.

– Det är jättesmidigt att fylla en påse med exakt så mycket man vill ha och behöver, säger hon och demonstrerar hur man gör. 

Kunden Inger Söderberg-Rollgard från Bollnäs som just plockat upp en påse färdigförpackade mandlar byter direkt till lösviktsalternativet när hon uppmärksammas på att det finns.

– Lite medveten är jag allt, säger hon. Jag försöker handla ekologiskt när jag kan, jag bara missade att lösviktsförsäljning fanns. 

undefined
Inger Söderberg-Rollgard från Bollnäs var inte svårövertalad. Hon köpte mandel i lösvikt istället för den färdigpackade påse hon först lagt i sin korg.

Estefania Coral hoppas så klart på att andra kunder gör som Inger och att andra butiker gör som ICA Kvantum. Miljö- mat- och hållbarhetsfrågorna har följt henne länge och är anledningen till att hon hamnade i Sverige för sex år sedan.

Innan dess hade hon bott bland annat i Buenos Aires, Barcelona och Frankrike. Men sen rekryterades världsmedborgaren Estefania till ett jobb i Östersund. 

– Jag drev en zero waste-butik där, tillsammans med två andra tjejer. 

Det gick så bra att butiken tillägnades Coops utmärkelse Änglamarkspriset.

Men just nu är det Sverige och Uppsala som gäller. När hon träffade sin kärlek och det blev aktuellt att flytta ihop kände hon direkt att hon ville söderut. 

– Vi åkte till Uppsala utan att veta något om staden och från dag ett visste jag att jag ville bo här. Uppsala är spännande och innovativt!

undefined
Fördelar med lösvikt: Man köper bara det man behöver, man minskar avfallet och man spenderar mindre tid på återvinningen.

Uppsala är också väldigt annorlunda från hennes hemland Colombia, inte minst när det gäller matkulturen.

– I Colombia handlar man kött i en butik, grönsaker i en annan och så vidare. I Sverige finns allt på ett ställe. Det finns för- och nackdelar med båda.

Fast som mamma till en fyraåring ser hon mest fördelar.

– Verkligen! Det är mycket enklare att ha allt på ett ställe i stället för att flänga runt i en massa olika butiker. 

undefined
Estefania Coral är utbildad inom marketing, kommunikation och matstudier. Via sociala medier försöker hon sprida sin vision och sina kunskaper.

Samtidigt gör systemet att alla varor måste förpackas väl, av hållbarhets- och transportskäl. 

– Varje svensk gör av med tio kilo förpackningar per vecka i snitt och även om en del lämnas till återvinning så innebär det en stor belastning på miljön. Då är det bättre att minska förpackningarna från början.

Matförpackningar bidrar också till matsvinnet eftersom man ofta köper mer än man egentligen behöver.

Ekologisk mat är dyrare än icke-ekologisk. Har verkligen alla råd?

– Man måste vara realistisk såklart. Men jag sparar själv mycket pengar på att köpa kläder second hand och leva utan bil. Samtidigt ska det inte kännas som en hemläxa jämt tänka på miljön. 

Ett visst motstånd mot lösviktsförsäljning i Sverige har Estefania Coral mött under sin resa med att få igång företaget, men hon har ett oslagbart motargument. 

– I Sverige är ni ju kungar på lösgodis, ni uppfann det! Kan man sälja lakritsrullar i lösvikt kan man sälja nötter, ärtor och torkad mango i lösvikt.

undefined
- Kan man sälja godis på lösvikt kan man sälja nötter på lösvikt, säger Estefania Coral.

 

undefined
För ett tag sen fick tidningen Independent fick via Estefania Corals sociala medier nys om hennes inlägg kring hur mycket hon sparat på att säljasin bil. Det resulterade i en lång intervju om Estefanias hållbarhetsarbete.
Nya EU-regler

I april i år antog EU-parlamentet nya regler som ska minska förpackningar och öka återvinningen av dem. 

Bakgrunden är att förpackningar är en ständigt ökande avfallskälla. 2021 genererade varje europé 188,7 förpackningsavfall. Om inget görs kommer den siffran att öka till 209 kilo till 2030.

Reglerna innebär bland annat att förpackningarna ska vikt och volym ska minskas, att materialen ska vara återvinningsbara. I synnerhet vill man minska mängden plastavfall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!