Så lyder folkets känslor kring Ikea-korven

Under fredagen backade Ikea från beslutet om prishöjningen på korv med bröd. UNT begav sig till Ikea för att höra allmänhetens röster.

Ikeas prisökning på korv med bröd orsakade kraftfulla reaktioner bland svenska folket. Under fredagen backade de från beslutet.

Ikeas prisökning på korv med bröd orsakade kraftfulla reaktioner bland svenska folket. Under fredagen backade de från beslutet.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2022-09-16 18:25

I onsdags meddelade Ikea att man beslutat om en prisökning på korv med bröd, från fem kronor till sju kronor, det vill säga en ökning på 40 procent. Samtidigt valde man sänka priset på vegetarisk korv till fem kronor. Efter ramaskri från allmänheten, både på sociala medier och till företaget direkt, beslutade man om att sänka priset till fem kronor igen.

UNT besökte på fredagen Ikea för att höra var deras egna konsumenter står i korvfrågan.

undefined
– Kanske hörde de Ingvars röst: "ni får inte höja priset!", säger en anonym anställd på varuhuset.

– Standardpriset har ju alltid varit fem kronor, så det borde fortsätta att vara det, säger Mohammed Alsharif.

Han kan dock tycka att en ökning på en krona eventuellt vore rimlig.

– Allting har ju blivit dyrare vilket är tråkigt.

undefined
Mohammed Alsharif anser att standardpriset på fem kronor för Ikeas korv med bröd känns rimligt.

Inne vid bistron har väninnorna Solveig, Kerstin och Regina slagit sig till ro med varsin korv. De tar lätt på prishöjningen och ser det inte som ett problem.

– De där två kronorna som de höjer med spelar ingen roll, anser Regina Frydman.

Sällskapet verkar eniga om att de två kronor som Ikea höjt priset med skulle kunna skänkas till välgörenhet. Men rätt ska också vara rätt.

– Om det stämmer att Kamprad skrivit i sitt testamente att priset på korven inte får höjas så får man väl rätta sig efter det, säger Solveig Lönnberg.

undefined
Väninnorna Solveig Lönnberg, Kerstin Olsson och Regina Frydman avnjuter måltiden inne på bistron. 15 kronor kan de tänkas betala för en korv med bröd här på Ikea, men där går smärtgränsen.

Vid kassorna står Inga-Lill Björklund. Hon har precis provat den vegetariska korven. Omdömet från henne lyder: "helt ok, men korv ska vara korv i min värld". Hon förstår Ikeas miljöstrategi med att sänka priset på den vegetariska korven och samtidigt höja priset på vanlig korv, men tänker att det nog mest är ett PR-trick.

– Det är intressant vilken genomslagskraft de får av det här, vilket jippo egentligen, säger Inga-Lill Björklund.

undefined
Inga-Lill Björklund tänker att Ikeas prishöjning och sänkning nog bara var ett PR-jippo.

Inne i varuhuset står Saga Rosell och spanar in soffor. Hon är mer bekymrad över prisökningen på mjukglass, som inte alls fått samma uppmärksamhet. Hur som helst så tycker hon det är bra att Ikea tar till sig av kritiken.

– Det är kul att de lyssnar på konsumenterna, säger Saga Rosell.

undefined
Saga Rosell föredrar Ikeas mjukglass framför korv med bröd.

Kollegorna Anders Galos och Anna Hallander kollar runt på möbler. De tänker att en prishöjning ändå vore rimlig med tanke på inflationen. Vart smärtgränsen går i pris för en korv med bröd här på Ikea ligger för Anders någonstans runt 20 kronor. Det beror lite på hur hungriga barn man har.

undefined
Kollegorna Anders Galos och Anna Hallander är här och kikar på möbler.

– Det är ofta barnens blodsockernivå som avgör hur mycket man är villig att betala, säger Anders Galos.

Att det hela uppståndelsen egentligen är ett stort PR-trick som gett Ikea en massa uppmärksamhet, det är taget ur luften, säger pressansvarige Mattias Hennius.

– Vi är smickrade och förvånade över uppmärksamheten, det var inget vi hade räknat med. Någon PR-kupp är det absolut inte. 

Ni har säkert förberett det här länge, men ändrar er efter en enda dag. Det låter nästan inte rimligt.

– Vi gjorde det här för att vi vill ge fler chansen att äta växtbaserat, men reaktionerna om att det blev ojämlikt överraskade oss, och nu har vi lyssnat på dem. Jag hoppas att man ser det som en fin gest. Men strategin att ge fler chansen att välja växtbaserat ligger fast, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!