Längs gågatan kommer Uppsalabon Anna Bottone, som arbetar på universitetet, gående. Hon anser att det har blivit en viss skillnad sedan #metoo bröt ut, men att vi inte har kommit hela vägen än.
– Jag tycker att det fortfarande finns saker man behöver jobba med, men jag har nog haft tur för jag har inte märkt av en dålig kultur just på min arbetsplats. Men jag är ju medveten om att många har vittnat att det har förekommit en sådan kultur på vissa delar av universitetet, och att man därför jobbar aktivt med den frågan sedan dess, säger hon.
Albert Persson är ute och strosar med sin barnvagn. Han anser att engagemanget efter #metoo i princip har dött ut.
– Det är ju inget som nämns längre i lika stor utsträckning som för några år sedan. Just nu överskuggas det ju också en hel del av andra kriser, så som el- och bensinpriserna eller kriget i Ukraina, säger han.
Han tror att det skulle krävas en större medial incident för att frågan skulle blossa upp igen.
– Det är ju ofta så det funkar för att vissa frågor ska sättas i rullning. Jag personligen tycker dock att frågan om sexuella trakasserier ska framhävas hela tiden och arbetas med kontinuerligt. Man spenderar ju ändå en hel del timmar på sitt jobb till exempel, så om man inte känner sig trygg där så kan det gå ut över en stor del av ens liv, säger han.
På en bänk vid S:t Erikstorg sitter Lydia Karlefors och Martin Schol, som tillsammans avnjuter en snabb lunch. De tänker noga innan de svarar.
– Det är ju en svår fråga, men den tydliga skillnaden är väl att man kan prata om det enklare i dag, säger Lydia.
Martin håller med.
– Jag hoppas att saker och ting har blivit bättre, men jag vet inte. Men jag upplever också att det finns en större medvetenhet kring det.
Lydia menar att hon också gärna sett större förändringar.
– Det blev ju en ganska stor backlash i samband med alla förtalsmål mot kvinnor, vilket är skrämmande. Och jag märker ingen större skillnad på mitt jobb direkt heller, säger hon och syftar på sitt arbete som projektledare.
Hur tror ni att det skulle kunna få större genomslag?
– Alla arbetsplatser borde ha någon slags "awareness"-grej varje år, så att man aktivt lyfter frågan, säger Lydia.
– Det behöver hända grejer på alla plan i samhället, från högst upp till längst ner. Så länge det inte gör det så kommer det inte leda till särskilt stora förändringar, säger Martin.