Här är köpen som Uppsalaborna klagade mest på 2023

Renoveringen blev dyrare än avtalat, den begagnade bilen gick sönder och resan till Spanien ställdes in. Klagomålen bland Uppsalaborna var många under förra året och sammanlagt lyckades de få tillbaka 1,6 miljoner för köpen som skapade missnöje.

Konsumentrådgivaren Malin Thornäng berättar att Uppsalaborna under föregående år var mest missnöjda med hantverkstjänster som de beställt.

Konsumentrådgivaren Malin Thornäng berättar att Uppsalaborna under föregående år var mest missnöjda med hantverkstjänster som de beställt.

Foto: Kollage

Uppsala2024-01-23 20:00

Köp av hantverkstjänster och begagnade bilar skapade flest tvister mellan företag och privatpersoner under 2023. Malin Thornäng är
konsumentrådgivare hos Uppsala kommun och hon menar att just dessa två typer av tjänster brukar ligga i topp på deras lista över antal ärenden varje år.

– Dessa områden är väldigt svåra för konsumenterna i och med att det är saker som du köper väldigt sällan, säger hon.

Att dessa köp ofta kan bli en dyr historia om de inte lever upp till ens förväntningar tror hon också spelar in.

– Om man köper en bil för 50 000 och bilen går sönder efter en dag, då sitter konsumenten i en väldigt svår situation, säger hon.

undefined
Renoveringar, ombyggnationer eller missnöje med rörmokaren kan ingå under kategorin hantverkstjänster.

Under förra året inkom 2 044 ärenden till Uppsala kommuns konsumentrådgivning. Av dessa gällde 9,0 procent köp av hantverkstjänster och 8,5 procent köp av begagnad bil. På topp fem-listan hittar man även kategorierna elektronik, fritid och resor, och hemmet (som innefattar möbler och inredning).

Det är dock långt ifrån alla som kan få hjälp med sina ärenden. Av de 2 044 ärendena kunde endast 77 personer få hjälp eller rådgivning som ledde till att de kunde få pengar tillbaka, alternativt reparationer av det de köpt. Totalt fick de en kompensation som motsvarar 1,6 miljoner kronor.

– Av de 77 ärenden så har flera ärenden gått till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). När vi anser att vi har hjälpt konsumenter att få tillbaka pengar så är ju det både genom att vi tar kontakt med företag och att vi stöttar konsumenten i att anmäla till ARN, om det inte gav något resultat att kontakta företaget, säger Malin Thornäng.

undefined
Inom kategorin resor och fritid ingår ärenden gällande inställda flyg eller hotellbokningar.

När kan man ha rätt att få pengarna tillbaka?

– Om varan man köpt är felaktig eller om tjänsten inte utförts på rätt sätt eller på det sätt man avtalat om. Då ska man reklamera till företaget.

Som konsument har man tre års reklamationsrätt för varor och tjänster som är felaktiga. Malin Thornäng råder privatpersoner att alltid försöka reda ut tvister med företaget först.

– Om det inte går kan man ta kontakt med Konsument Uppsala så kan vi ta kontakt med företaget för att inhämta deras syn på ärendet. Vi kan dock aldrig bli någons ombud eller bedöma i enskilda ärenden.

För att få sitt ärende prövat kan man vända sig till ARN som avgör tvister mellan konsumenter och företag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!