Uppsalaborna får säga sitt om Uppsala Air

Under hösten får Uppsalaborna på allvar säga sitt om Uppsala Airs etablering av civilt flyg från Ärna utanför Uppsala. Då startar Försvarsmaktens samråd kring anläggningen. Samtidigt gör Uppsala Air nyemissioner på sex miljoner kronor för att ta projektet i hamn.

På åkrarna norr om Ärna ska terminalbyggnaderna ligga. Mattias Sjölund visar.flygplatsens

På åkrarna norr om Ärna ska terminalbyggnaderna ligga. Mattias Sjölund visar.flygplatsens

Foto:

Uppsala2007-09-01 00:01
Försvarsmaktens samråd kring anläggningen. Samtidigt gör Uppsala Air nyemissioner på sex miljoner kronor för att ta projektet i hamn.
Enligt Folke Borg, handläggare vid försvarets miljöprövningsenhet i Enköping, måste samråd med allmänheten och andra berörda hållas innan en ansökan om miljötillstånd lämnas till Länsstyrelsen.
- Det ska ske under hösten. Nu väntar vi bara på att Uppsala Air ska komma in med en fullständig beskrivning av verksamheten, hur mycket de tänker flyga, vilka flygplan som ska användas och prognoser över vilka miljöeffekter det kan innebära, säger han.

Går allt i enlighet med den plan Uppsala Air och Försvaret satt upp så ska en driftorganisation kunna vara i gång den första december nästa år. Tillståndsprocessen är det som tar tid. Ritningar för terminalbyggnaden är redan klar. Fortifikationsverket har fått så kallade inmätningsuppgifter för projektering av banorna för civil trafik.
Enligt bolagets vd Mattias Sjölund gjordes en nyemission på två miljoner kronor i slutet av juni. Ytterligare en emission på fyra miljoner kronor ska göras i oktober. Det ska garantera att bolaget har pengar till alla nödvändiga utredningar.

UNT: Investeringar på runt 180 miljoner behövs för att komma i gång. Tidigare i år uppgav ni att ni hade externa finansiärer som skulle gå in med pengar?
- Vi har fört samtal med några brittiska investmentbolag, men väljer nu i stället att driva projektet vidare själva för att senare kunna erbjuda en bättre produkt.

UNT: Drog de sig ur?
- Vi har haft erbjudanden om att sälja hela projektet. Men tror att vi kan få ut mer om alla tillstånd är klara. Då återkommer vi till investerarna.
Vilka lågprisbolag som ska flyga från Ärna är inte klart. Av ett 20-tal tänkbara bolag tror Mattias Sjölund att det blir 2-3 kvar i slutändan.
- Vilka vi diskuterar med kan jag inte avslöja. Förutom vanligt lågprisflyg planerar vi också alternativ charter till Medelhavsregionen där resenärerna själva bokar hotell, bil och det de vill ha, säger han.
Lågprisflyget spås en fortsatt kraftig tillväxt men Uppsala Airs etablering i Uppsala innebära ökat buller och mer luftföroreningar. Det framförde kritiker till projektet vid Uadf:s första höstforum.
Uppsala Air driver sedan över ett år Uppsala Airport Development forum, Uadf, för information, diskussion och återkommande seminarier kring bolagets planer på civilt lågprisflyg från Ärna utanför Uppsala.
Jean Marie Skoglund från Luftfartsstyrelsen talade om flygkommunikation i Mälardalen och konstaterade att lågprisflyget expanderar kraftigt - en ökning som spås fortsätta.
Mot det reagerade flera närboende till den planerade flygplatsen som påpekade att en flygplats i Uppsalas direkt närhet försämrar den lokala miljön.
Sven Israelsson, professor i meteorologi vid Uppsala universitet, ansåg att de bullermätningar som gjorts kring Ärna inte tillräckligt tar hänsyn till olika väderleksförhållanden.
Uppsala Airs vd Mattias Sjölund konstaterade att mätningarna accepterats av myndigheterna och är gjorda av erkända konsulter som varit branschen länge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!