Chefens svar – efter sopkaoset i Uppsala: "Beklagligt"

I snart två veckor har det varit kraftiga problem med sophämtningen från flerfamiljshus i Uppsala. Nu jobbar Uppsala vatten med att komma ikapp med hämtningen.
– Det är beklagligt att det blev som det blev, säger Tomas Ulväng, vd på Uppsala vatten.

I snart två veckor har sophämtningen strulat i Uppsala. Så här såg det ut tidigare i veckan hos BRF Körveln i Årsta.

I snart två veckor har sophämtningen strulat i Uppsala. Så här såg det ut tidigare i veckan hos BRF Körveln i Årsta.

Foto: Alexander Ekberg

Uppsala2025-03-13 18:00

Sjukdom, en ny entreprenör och nyckelstrul. Det är de primära förklaringarna till kaoset med sophämtningen, vilket UNT har rapporterat om tidigare. Men faktumet att det strulat så pass länge gör att Uppsala vatten har en sopskuld att hantera.

– Vi kör övertid och kommer jobba full rulle under helgen för att förhoppningsvis komma ikapp, säger Tomas Ulväng.

undefined
Tomas Ulväng, vd på Uppsala vatten.

Vd:n menar att problemen med nycklarna nu i princip är löst och att den nödvändiga bemanningen är på plats. Många Uppsalabor har dock hört av sig till UNT och undrat hur ett sjukdomsutbrott kan få sådana konsekvenser.

– I det här fallet var det tio av tolv administratörer hos entreprenören som blev sjuka. Då kan det bli så här. Den information jag har fått är att det är väldigt olyckligt att det hände och att det är svårt att påverka, säger han.

När de akuta problemen har åtgärdats kommer Uppsala vatten att undersöka om de hade kunnat hantera situationen annorlunda, enligt Tomas Ulväng.

– Vi har inte hunnit göra en djupare analys av vad vi kan göra bättre, men det kommer vi att göra. Men just nu är fokus att komma på banan.

Kommer ni ändra något i era rutiner för att undvika liknande situationer i framtiden?

– Man gör alltid en reflektion vid den här typen av händelser. Sedan ser jag väl spontant att det här är knutet till en ny entreprenör och att det är olyckliga omständigheter att det blev så här. Men jag känner inte att vi har blivit svikna av entreprenören. Vi jobbar ihop för att lösa det här.

Enligt Tomas Ulväng är det svårt att svara på när sophämtningen är helt ikapp. Han förklarar att deras entreprenör, alltså Returpappercentralen, arbetar extra fram till klockan 22 på kvällarna och att det kommer att fortsätta fram tills sophämtningen är i fas. 

Han menar också att de kunder som vill ha ersättning för den uteblivna sophämtningen är välkomna att höra av sig till Uppsala vatten.

– Vår policy är att man som kund får kontakta oss om man vill ha ersättning, sedan får vi titta på det så att allt blir rättvist. Självklart ska man inte betala om vi inte har skött oss, säger Tomas Ulväng.

Hur många Uppsalabor som har påverkats och fortsätter att påverkas av problemen med sophämtningen kan Uppsala vatten i dagsläget inte svara på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!