– Att redovisa resorna satte press på mig att bryta dåliga vanor, säger Åsa Herslöf Björling som deltog i studien.
Anställda vid Akademiska sjukhuset och i Science Park erbjöds en månads gratis kollektivtrafik för resor till och från arbetet genom projektet DinKoll, som genomfördes av Upplands Lokaltrafik, UL.
Ett halvår efter studien reser drygt hälften av de 120 testpersonerna fortfarande minst tre av fem arbetsdagar med kollektivtrafik i stället för med bil.
Det innebär en besparing på 5,0 till 5,6 ton koldioxid under testmånaden. Den totala långsiktiga effekten av projektet bedöms ligga mellan 30 och 40 ton koldioxid per år. Det är att jämföra med Naturvårdsverkets statisktik för 2010, då det genomsnittliga utsläppet av koldioxid per person i Sverige var drygt 5,6 ton för helåret.
– Vi ser detta projekt i mobility managment som ett väldigt lyckosamt. Det finns andra studier där man vänt sig till bilister i västra Sverige som har visat liknande resultat, men detta var över förväntan, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
Åsa Herslöf Björling hade en tanke på att åka buss redan innan hon deltog i studien men tyckte inte att hon hann när hon skulle kombinera resor till och från arbetet med att hämta, lämna och handla.
– Jag bor bra till, det finns gott om bussförbindelser men det är lätt att ta bilen när man inte van vid annat, säger hon.
Att åka buss kräver en del planering och hon anser att många kommer in i vanan att använda bilen för att hinna med livspusslet i samband med att man bildar familj.
– Naturligtvis går det att åka buss eller cykla ändå, jag har flera arbetskamrater som gör det. Men har man kommit in i dåliga vanor är det svårt att bryta dem, säger Åsa Herslöf Björling.
Varför deltog du i studien?
– Jag åkte bil till jobbet varje dag och såg studien som en möjlighet att tvinga mig själv att åka kollektivt. Vi fyllde i en resedagbok om våra redor och det var den pressen jag behövde. Nu kan jag morgontidtabellen utantill även om jag har en UL-app i mobilen också.
Vad gjorde att du fortsatte åka kollektiv efter studien?
– De extra minuterna jag har nu, när jag går till och från bussen, gör så mycket. Man ser växlingarna i naturen, hinner uppleva tiden och stressar av.
I ett annat delprojekt som UL driver har nyinflyttade fått ett prova på erbjudande och resultatet visar att med rätt urval kan en klar miljövinst uppnås med ökat kollektivt resande och det projektet kommer att fortsätta.
Uppsalabor byter bilen mot bussen
Mer än hälften av deltagarna i en studie fortsatte att resa kollektivt efter att ha fått testa kollektivtrafik gratis en månad.
Åsa Herslöf Björling i Uppsala deltog i studien där hon bytte bil mot buss.
Foto: Tomas Lundin
DinKoll
DinKoll är en förkortning för projektet Dialog- och informationssatsning för ökad kollektivtrafikanvändning.
Testresestudien genomfördes av UL i samarbete med Landstinget i Uppsala län, Uppsala kommun, Vasakronan och trafikkonsultbolaget Trivector.
120 personer fick testa kollektivtrafik gratis under en månad.
Testpersonerna förde resedagbok över sina resor.
Syftet var att utvärdera hur deltagarnas resvanor och beteende förändrats samt beräkna de miljömässiga vinningar projektet medfört.
Att främja hållbara transporter genom att förändra resenärers attityder och beteenden kallas för mobility management.
Att flytta över bilresande till kollektivtrafik ingår i UL:s mål att fördubbla antalet resande
i kollektivtrafiken till år 2020