UNT har under hösten rapporterat om hur äldre blir lurade på stora summor pengar av telefonbedragare. Men med ett enkelt knep går det att undvika såväl bedragare som försäljare. Något som Uppsalabon Ann-Christin Ahl kom på.
Det hela började med att hennes föräldrar blev uppringda av en telefonförsäljare. Försäljaren övertalade föräldrarna att binda upp sig på ett 24 månader långt abonnemang, som de egentligen inte behövde. När Ann-Christin fick reda på det började hon fundera på hur hon kunde hjälpa sina föräldrar. Och fick en uppenbarelse: tänk om föräldrarna kunde slippa samtal helt.
– Jag insåg helt enkelt att deras nummer inte får synas på nätet, berättar hon.
För bedragare – och försäljare – är det nämligen lätt att uppsöka äldre personer på nätet. Ann-Christin tog därför bort föräldrarnas telefonnummer helt från olika hemsidor. Sedan dess har hennes föräldrar inte fått samtal från varken försäljare eller bedragare.
Ann-Christin berättar att hon tycker att telefonnummer inte borde vara öppna för allmänheten om man inte bett om det.
– Vårt öppna samhälle har tyvärr skapat att detta används av bedragare. All information om de äldre finns ju utlagda på de här sidorna, som ålder, nummer och adress, säger hon.
Men det kan vara svårt för äldre att göra det själva.
– Så det är en ganska enkel åtgärd men kräver ju att någon hjälper dem.
För att ta bort uppgifter på sidor som Hitta, Eniro och Mrkoll behövs ett Bank-ID. Sedan är det bara att logga in med ID:et på sidan och ta bort personuppgifterna.