UNT har i flera artiklar berättat om det trafikkaos som råder i Uppsala, bland annat orsakat av ovanligt många vägarbeten och avstängda gator.
Att frågan väcker känslor är uppenbart. På UNT:s sociala medier och i vår läsarchatt har många hundra läsare berättat om sina erfarenheter.
"Att åka bil till stan är det värsta jag måste göra varje dag. Är det inte evigt grävande för fjärrvärme så är det total blockad på någon annan väg. Efter det blir man överkörd på Dragarbrunn när man försöker gå från parkeringen till jobbet", skriver Anders, som skulle vilja flytta från Uppsala om han hade chansen.
"Är så trött på allt grävande för storhetsvansinnesprojekt att jag efter att ha växt upp i Uppsala nu kastar in handduken. Spelar ju ingen roll om jag ska gå, cykla, åka buss eller köra bil. Kommer inte fram någonstans i alla fall", skriver en läsare som meddelar att nu blir det flytt till Bålsta.
Stefan berättar att han tillbringar 20-40 minuter längre i bilen till och från jobbet varje dag mot för några år sedan. Maria har i sin tur inte suttit på sin balkong i centrala Uppsala på flera år eftersom trafikmängden ökat så mycket.
Flera pekar ut Dag Hammarskjölds väg som ett jätteproblem. "Tog mig 45 min med bil från Sunnersta in till stan imorse innan 9", skriver Julia. Isabella beskriver ett kaos hela vägen från Sunnersta till Svartbäcksgatan när hon åker buss: "Man har fått lära sig att ta två tidigare bussar för att ha en chans att komma i tid."
Några läsare oroar sig för hur det ska gå med cityhandeln och flera berättar att de slutat shoppa i city. "Väljer Sala, Enköping i stället", skriver Rigge.
Men det finns också de som menar att bilister får skylla sig själva. "Om alla som kan åka cykel eller buss också gör det, skulle köerna snart vara ett minne blott", menar Igge. En busspendlare skriver: "Jag vägrar att tro att varenda bilist är en person med småbarn/landsbo/har rörelseförhinder. Ni sitter där med rumpvärme o lyssnar på musik, och sen har ni mage att klaga över trafiken?!" Simon tycker att "den bästa lösningen vore att förbjuda genomfartstrafik på Dragarbrunnsgatan, Kungsgatan, Övre Slottsgatan, Väderkvarnsgatan och ta tillbaka centrala Uppsala till människor istället för bilar".
En ansenlig del av kommentarerna handlar om spårvägsbygget. Några menar att trafiksituationen kommer att bli betydligt bättre när spårvägen är klar. Andra anser att spårväg är en kass lösning, som bara blir till för några. "Det är bara södra delen av Uppsala som kan nyttja den...varför skall vi få vara med o bekosta något vi inte kan nyttja?", undrar exempelvis Gunilla.
Flera frågar varför man så sällan ser någon som jobbar på vägarbetena. "På många håll i staden grävs gatorna upp, förses med trafikljus och/eller orange hänvisningspilar. Sedan händer INGENTING."
Många läsare har förslag på hur trafikproblemen ska lösas. Flera vill ha ringleder runt Uppsala. Andra menar att pendlarparkeringar måste till, särskilt för alla som bor på landet. Några propagerar för att genast öppna upp avstängda gator. "Öppna Bäverns gränd och Islandsbron, Västra Ågatan åt båda hållen", anser exempelvis Inga-Lena.
Hagge frågar sig om problemen beror på dålig planering eller om Uppsalas infrastruktur nått sin maxkapacitet. "Oavsett orsaken kan en potentiell lösning vara att bygga fyra parkeringsnav, ett i varje väderstreck, där parkeringstillstånd även fungerar som kollektivtrafikbiljett", skriver han.