Kopplades till ”polisen” - lurades på 920 000 kronor

Arne fick ett sms om oklarheter kring hans BankID och ringde "banken" som lovade hjälpa honom. I dag måste han låna av vänner för att betala räkningarna.

Uppsalabon Arne fick prata med "bankens  säkerhetsavdelning" på telefon och kopplades även till en "polis" som "banken" samarbetade med.

Uppsalabon Arne fick prata med "bankens säkerhetsavdelning" på telefon och kopplades även till en "polis" som "banken" samarbetade med.

Foto: Julia Koch

Uppsala2022-09-07 05:00

En Uppsalabo vi kan kalla Arne fick den 22 augusti ett sms han sent lär glömma. Där stod att det uppstått oklarheter kring hans BankID och han uppmanades att ringa ett visst telefonnummer.

– Jag blev skärrad. För att skydda mina pengar ville jag ta reda på om det något var fel med mitt BankID, berättar Arne, som är 65 plus.

undefined
Enligt ett sms till Arne fanns oklarheter kring hans BankID. Han gjorde sedan misstaget att ringa numret som angavs i meddelandet.

Han var misstänksam men beslöt ändå att ringa och en tjej svarade. Hon uppgav att det skapats ett felaktigt BankID för Arne och att hon skulle koppla honom till Skandiabankens säkerhetsavdelning.

På "säkerhetsavdelningen" svarade en man som kallade sig Gustav och som berättade att han såg några avvikande transaktioner på Arnes konto. Gustav menade att Arne kanske fått in virus i datorn och lovade att hjälpa till.

– Han sa att transaktionerna kunde raderas men jag var tvungen att göra det själv.

undefined
"Det som hänt är hemskt. Jag är ingen förmögen person och har fått låna av vänner för att klara räkningarna", berättar Arne.

Arne hade fortfarande tankar på att det kanske var något lurt och Gustav kopplade därför honom till en "polis" som "banken" samarbetade med. En man presenterade sig med myndig stämma som Adam Lind och sa att polisen fått in flera rapporter om problem med BankID.

Nu kände Arne att han vågade gå vidare för att korrigera transaktionerna. Han instruerades av "banken" att ladda ner ett program till datorn och skanna in en QR-kod.

– Gustav var väldigt trevlig och hjälpsam, det var som att prata med vilken banktjänsteman som helst. Det var ingen stress utan jag kände mig trygg när jag talade med honom, säger Arne.

undefined
Det kan vara svårt att avgöra vad som är bedrägeri och inte. Till vänster ett sms från en bank, till höger ett sms från bedragare. Båda dessa sms har skickats till Uppsalabon Arne.

Det tog bortåt en timme att genomföra instruktionerna. Efteråt kändes det skönt att problemet var ur världen och han tackade Gustav för hjälpen.

Följande dag fick Arne ett samtal från en Fredrik Lind vid "banken" som sa att det behövdes installeras ett skydd i hans dator. 

– Han sa att jag därför inte kunde använda min dator och mobil på 24 timmar. Troligen för att jag inte skulle se vad som hänt. 

Kort senare ringde en verklig bankman och berättade att Arne kunde ha utsatts för ett bedrägeri. Senare upptäckte han att cirka 920 000 kronor tagits ut från hans konton.

undefined
Just nu florerar sms där bedragare påstår att det blivit oklarheter kring mottagarens BankID. Hittills i år har polisen i Region Mitt fått in 46 sådana ärenden.

– Det känns hemskt, det var mina besparingar. Jag är ingen förmögen person och har fått låna av vänner för att klara räkningarna.

Han är förbluffad över hur försåtligt bedragarna gick till väga.

– Tidigare har jag ignorerat meddelanden om att klicka på konstiga länkar. Men det här var ett extremt upplägg och det sms jag fick var mycket likt sådana som verkliga banker skickar ut som varning när riktiga BankID laddas ner. 

undefined
Den som uppmanas att ringa okända telefonnummer kan få viss information på sajter som hitta.se. 93 personer har rapporterat på hitta.se att det här numret går till bedragare, vilket är korrekt.

Arne sköter ekonomin i en ideell förening vars pengar han förvaltade på ett konto. Nyligen informerade han föreningens styrelse att bedragarna lagt beslag på hela kassan, cirka 80 000 kronor, som han riskerar att tvingas ersätta ur egen ficka. 

Bedrägeriet är polisanmält och Arne vet ännu inte hur hårt han kommer att drabbas ekonomiskt. Frågan är om han kommer att få tillbaka pengar via banken.

undefined
När samtalet med "banken" var klart tackade Arne för hjälpen. I själva verket hade Arne just utsatts för ett bedrägeri och hans konton var länsade.

Hittills har bankkunder som utsatts för bedrägeri ofta blivit utan ersättning från banken om de ansetts agerat "särskilt klandervärt". Arnes förhoppning står till en färsk dom från Högsta Domstolen som öppnar för att bankerna i större utsträckning kan bli betalningsskyldiga.   

Han råder alla att vara mycket vaksamma vid kontakter med den som utger sig vara från banken.

– Det knepiga är att det knappt går att lita på någon i de här sammanhangen, säger han.

Vishing

Vishing är en brottsmetod där personer, i många fall äldre, kontaktas av bedragare per telefon. Uppringaren kan påstå sig ringa från till exempel banken, polisen eller vårdcentralen eller i vissa fall utge sig för att vara en släkting. 

Målet är att förmå brottsoffret att lämna ifrån sig koder till bankdosan, att logga in på sitt bankkonto med BankID eller liknande.  

Förutom bedrägeri brukar även penningtvättsbrott förekomma i sammanhanget, vilket blir aktuellt då brottsvinsterna slussas undan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!