Det var i maj förra Ă„ret som Uppsalabon betalade för en testperiod vid en sexsajt med bas i Ăsterrike. Han köpte ett sĂ„ kallat "Silverpaket" för att kunna lĂ€sa och skicka meddelanden. TjĂ€nsten kostade 19 kronor och varade i sju dagar. Den Ă„ttonde dagen förlĂ€ngdes abonnemanget automatiskt och företaget drog 1 497 kronor frĂ„n mannens konto. Enligt mannens anmĂ€lan till ARN framgick det inte tydligt nog att han ingĂ„tt i nĂ„got abonnemangsavtal nĂ€r han betalade för testperioden.
Företaget har inte velat betala tillbaka pengarna och uppgett att mannen, i samband med att han accepterade anvÀndarvillkoren, accepterade att ett sjudagars premiumpaket mÄste sÀgas upp senast 24 timmar innan det gÄr ut.
Nu rekommenderas företaget av ARN att kompensera kunden och betala tillbaka 1 497 kronor. Bland annat anser nÀmnden att företaget inte fullgjort sin informationsskyldighet genom att man "inte pÄ korrekt sÀtt informerat om att det finns ett standardformulÀr för utövande av ÄngerrÀtt och hur konsumenten kan ta del av detta".
Uppfylls informationskraven har konsumenten rÀtt att Ängra ett avtal om köp av en tjÀnst inom fjorton dagar. Om företaget brister i sin skyldighet att informera har konsumenten ÀndÄ rÀtt att Ängra sig, skriver ARN i sitt beslut.