Mannen köpte en fläskkarré från en matbutik i Uppsala i augusti förra året. En köttbit som han nu har anmält till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ersättning.
– Jag fick en benflisa med karrén, så när jag tuggade small det bara till, berättar han för UNT och tillägger:
– Hela tanden gick sönder, så det är ett stort hål där. Och det går inte att laga heller.
Han gick då till tandläkaren som berättade att det skulle kosta mellan 15 000 och 20 000 kronor att sätta in en brygga. Eftersom skadorna var så stora menar han att matbutiken borde ersätta honom.
– De säger att man som kund får räkna med att det finns benflisor i köttet, men jag köper inte det. Jag tycker att man ska kunna äta en vara utan att få en skada. Och om man får det, då ska den som sålt varan stå som ansvarig.
Matbutiken i sin tur skickade vidare mannens ärende till sitt försäkringsbolag, som också avslog mannens anspråk. Han har därför tagit ärendet till ARN, som är en myndighet som fungerar som en domstol mellan konsument och företag.
– Jag har inte så stor förhoppning om att få rätt. Men eftersom det kommer kosta så mycket att fixa skadan, måste jag försöka bråka lite med dem.
Under tiden som han väntar på svar av ARN ska han till tandläkaren för att sätta in bryggan. Han räknar med att få en tid senare i vår, och kommer då ha gått med ett hål i tanden över ett halvår.