Det kunde tagit en ände med förskräckelse för den person som en dag i år kom in till Apoteket på gågatan i Uppsala. Men som tur var fick personen träffa Shvan Mayi, legitimerad apotekare och läkemedelsrådgivare.
För Shvan Mayi upptäckte ett "potentiellt livshotande tillstånd med blödningar". Så står det i vart fall i motiveringen till priset för Årets kundinsats som Shvan Mayi nu fått av Apotekarsocieteten. Dessutom var patientens kunskap om läkemedel obefintlig, poängterar juryn.
– Jag såg att patienten hade tre olika blodförtunnande mediciner, utskrivna av tre olika läkare. Att ta tre olika blodförtunnade är inte lämpligt. Det här kunde gått illa, säger han.
Genom att helt sonika ringa upp läkarnas vårdcentral lyckades Shvan Mayi bringa reda i medicineländet. Det visade sig att två mediciner inte skulle användas, något patienten inte förstått eller fått information om. Shvan såg därför också till att patienten fick en ny läkartid inbokad för att få kontroll på medicineringen.
Historien är långt ifrån unik, förklarar Shvan Mayi.
– Ofta kommer personer hit med en lång lista på läkemedel men utan större kunskaper om medicinerna. De vet inte hur man ska ta dem och förväxlar dem lätt. Det här måste uppmärksammas mer, för patienternas skull, säger han.
Både läkarna och personalen på apoteken måste ge mer tid åt patienterna för att förtydliga och stämma av, menar Shvan Mayi.
– Jag vet ju inte precis hur det fungerar hos läkarna, men ett bättre helhetsperspektiv vore önskvärt när de skriver ut mediciner.
Priset innebär att Shvan Mayi är den apoteksanställde i Sverige som gjort årets insats för kunderna.
– Jag känner mig väldigt stolt och glad. Det känns bra att kunna hjälpa någon och att ha gjort positiv skillnad, säger han.
När UNT är på besök på Apoteket Kronan får man kryssa fram mellan kunder och Apotekets julsenap, kondomer, nässpray, hudkräm och tuggummin. Vid kassan för recepthantering tar Shvan Mayi emot Katarina Wikström. Utan att veta bakgrunden säger hon precis det han sagt.
– Apotekspersonalen är väldigt viktig, inte minst för de äldre som har många mediciner, där det kan vara så att två mediciner inte är bra för varandra. Men här blir man alltid trevligt bemött, säger hon.