Uppsala Waldorfskola tillbakavisar kritik

På Uppsala Waldorfskola tillbakavisar man den senaste tidens hårda kritik mot att utbildningen skulle vara ovetenskaplig. Men till hösten stoppas intagningen till Waldorflärarutbildningen vid Stockholms universitet. Något som motiverats med att kurslitteraturen förmedlar naturvetenskapliga osanningar.

Uppsala2008-08-26 12:06
- Pedagogik och arbete med växande människor är inte detsamma som naturvetenskap. Pedagogik handlar i första hand om hur man hjälper unga människor att bli dugliga i samhället, vilket inte är detsamma som presenterandet av färdiga sanningar, säger Christer Carlbaum, rektor vid Uppsala Waldorfskola.
En av Waldorfpedagogikens starkaste kritiker är Stefan Nordlund, dekanus på Stockholms universitets naturvetenskapliga fakultet. Enligt honom skulle kurslitteraturen vara farlig eftersom den förmedlar flummiga felaktigheter.
Enligt Christer Carlbaum presenterar många akademiskt sanktionerade skolor naturvetenskapliga teorier och hypoteser som sanningar.
- Vilket i sig också är flummigt eftersom dessa ständigt ändras, säger han.

Han tror inte att Waldorfeleverna går miste om fler nödvändiga kunskaper än andra elever.
- Frågan är vem som ska avgöra vem som går miste om vad. Även naturvetenskapligt skolade elever går miste om vissa delar i sin utbildning, säger han.
Innan samarbetet med lärarhögskolan inleddes på 90-talet drevs Waldorfutbildningen i egen regi, ett system som nu kan komma att tas i bruk igen. Följderna av detta kan enligt Christer Carlbaum bli att kvaliteten på kursen försämras, att den kortas ned och att kandidaterna själva får finansiera kursen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om