Cykelfrämjandet har en återkommande undersökning där cyklister får betygsätta hur det fungerar att cykla i den egna kommunen. Undersökningen görs vartannat år och förra gången hamnade Uppsala på tionde plats. Nu har kommunen rasat till plats 21.
My Huhta är en av Uppsalas cyklister som inte är nöjd med hur Uppsala fungerar som cykelstad.
– Det är katastrofalt. De blandar gående, bilister och cyklister med varandra. Jag har bott i Gävle tidigare och där var det mycket tydligare uppdelat med röd asfalt där man ska cykla. Har man bott här i 20 år, då vet man var man ska cykla, men det borde man se direkt, säger hon.
Även omledningen vid vägarbeten, som fått dåligt betyg i undersökningen, är under all kritik, säger hon.
– Det är tokfel. Man leder in både gående och cyklister på smala vägar där man förväntas leda cykeln. Men det är det nästan ingen som gör, säger hon.
Annars tycker hon att Uppsala har goda förutsättningar att bli en bra cykelstad.
– Man vill ju cykla, det är jättebra annars, säger My Huhta.
När man tittar på betygen som Uppsala fått i Cykelfrämjandets enkät så är det några områden som sticker ut. Störst sänkning av betyget har cyklisterna gett vinterväghållningen, där betyget sänkts från 3,16 till 2,91 på en femgradig skala.
Även betygen för om cykelvägar är fria från hinder, omledningen förbi byggarbeten samt om trafikljusen är anpassade för cyklister har sänkts jämfört med den förra mätningen, som gjordes 2022. Även hantering av felanmälningar får sänkt betyg. Där har den tidigare mobilappen ersatts av en webblösning, som många upplever är svårare att hantera.
En punkt där Uppsala fått bättre betyg, men från låga nivåer, är hur enkelt det är att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Där har betyget ökat från 1,64 till 1,8 på den femgradiga skalan.
Daniel Fritz, trafikplanerare och cykelstrateg i kommunen, är ändå nöjd med resultatet, där totalbetyget för kommunen bara sänkts marginellt.
– Det ser snarast ut som om andra kommuner har höjt sig. Det är väldigt positivt. Och vi kan se att vi håller kvar samma höga betyg, trots att vi inte gjort några större satsningar, säger han.
Gör ni några åtgärder på de områden där Uppsalas betyg sjunkit?
– Det vi gör är att vi har politiskt antagna mobilitetsplaner och handlingsplaner som säger att det är viktigt att öka cyklingen.
I policyn står det att gående och cyklister ska ges hög prioritet vid vägarbeten, men det är ett område som får sänkt betyg. Hur följer ni upp att målen följs?
– Jag är inte involverad i någon uppföljning av målen. Det är upp till varje verksamhet. När det gäller omledning vid vägarbeten är det en fråga för dem som jobbar med att godkänna planerna för grävarbeten, säger Daniel Fritz.
Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att ambitionerna för Uppsala som cykelstad är fortsatt höga.
– Vi har högt ställda mål för hur många som ska välja att cykla i Uppsala. Det är en nyckel för att vi ska klara klimatmålen.
Han säger att han förstår att snöröjningen fått dåligt betyg och att man från politiskt håll är självkritisk till hur det fungerade förra vintern.
– Vi kan se att det inte blev bra när vi drog ner på ambitionen i fjol. De besparingar som gjordes motiverade inte de försämringar som vi såg. Jag upplever att det var stor enighet i nämnden om att vi i år kommer att sopsalta hela vintern, säger Rafael Waters.