Uppsala rasar i rankning av cykelstäder

Uppsala rasar i en undersökning där cyklister betygsatt trafikmiljön. De största försämringarna för Uppsalas del har skett när det handlar om snöröjning, omledning vid vägarbeten och felanmälan.

My Huhta tycker att Uppsala har stor förbättringspotential som cykelstad. "Det är katastrofalt. Det var mycket bättre i Gävle där jag har bott förut", säger hon.

My Huhta tycker att Uppsala har stor förbättringspotential som cykelstad. "Det är katastrofalt. Det var mycket bättre i Gävle där jag har bott förut", säger hon.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-11-04 05:00

Nyheten i korthet

  • Uppsala har fallit i rankningen av cykelvänliga städer, enligt en undersökning av Cykelfrämjandet. Staden har gått från 10:e till 21:a plats bland 119 kommuner.
  • De största försämringarna har skett inom snöröjning, omledning vid vägarbeten och felanmälan.
  • Trots detta är kommunens cykelsamordnare nöjd med resultatet och menar att andra kommuner har förbättrats. Ordföranden i gatu- och samhällsmiljönämnden säger att ambitionerna för Uppsala som cykelstad är fortsatt höga.

Cykelfrämjandet har en återkommande undersökning där cyklister får betygsätta hur det fungerar att cykla i den egna kommunen. Undersökningen görs vartannat år och förra gången hamnade Uppsala på tionde plats. Nu har kommunen rasat till plats 21.

My Huhta är en av Uppsalas cyklister som inte är nöjd med hur Uppsala fungerar som cykelstad.

– Det är katastrofalt. De blandar gående, bilister och cyklister med varandra. Jag har bott i Gävle tidigare och där var det mycket tydligare uppdelat med röd asfalt där man ska cykla. Har man bott här i 20 år, då vet man var man ska cykla, men det borde man se direkt, säger hon.

undefined
Omledning vid vägarbeten är en punkt där Uppsala får dåligt betyg i cyklist-enkäten. Skylten "vänligen led cykeln" är ett vanligt inslag i gatubilden.
undefined
Omledning vid vägarbeten är en punkt där Uppsala får dåligt betyg i cyklist-enkäten. Här finns skylten om att välja annan väg när man redan kommit fram till hindret.

Även omledningen vid vägarbeten, som fått dåligt betyg i undersökningen, är under all kritik, säger hon.

– Det är tokfel. Man leder in både gående och cyklister på smala vägar där man förväntas leda cykeln. Men det är det nästan ingen som gör, säger hon.

Annars tycker hon att Uppsala har goda förutsättningar att bli en bra cykelstad.

– Man vill ju cykla, det är jättebra annars, säger My Huhta.

undefined
Snöröjningen är ett område där Uppsala får sänkt betyg av stadens cyklister.
undefined
Hinder av olika slag på cykelbanan är en punkt där Uppsalas betyg sjunker.

När man tittar på betygen som Uppsala fått i Cykelfrämjandets enkät så är det några områden som sticker ut. Störst sänkning av betyget har cyklisterna gett vinterväghållningen, där betyget sänkts från 3,16 till 2,91 på en femgradig skala. 

Även betygen för om cykelvägar är fria från hinder, omledningen förbi byggarbeten samt om trafikljusen är anpassade för cyklister har sänkts jämfört med den förra mätningen, som gjordes 2022. Även hantering av felanmälningar får sänkt betyg. Där har den tidigare mobilappen ersatts av en webblösning, som många upplever är svårare att hantera.

En punkt där Uppsala fått bättre betyg, men från låga nivåer, är hur enkelt det är att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Där har betyget ökat från 1,64 till 1,8 på den femgradiga skalan.

undefined
Daniel Fritz, cykelsamordnare, säger att Uppsalas ras i rankningen beror på att andra kommuner blivit bättre.

Daniel Fritz, trafikplanerare och cykelstrateg i kommunen, är ändå nöjd med resultatet, där totalbetyget för kommunen bara sänkts marginellt.

– Det ser snarast ut som om andra kommuner har höjt sig. Det är väldigt positivt. Och vi kan se att vi håller kvar samma höga betyg, trots att vi inte gjort några större satsningar, säger han.

Gör ni några åtgärder på de områden där Uppsalas betyg sjunkit?

– Det vi gör är att vi har politiskt antagna mobilitetsplaner och handlingsplaner som säger att det är viktigt att öka cyklingen.

I policyn står det att gående och cyklister ska ges hög prioritet vid vägarbeten, men det är ett område som får sänkt betyg. Hur följer ni upp att målen följs?

– Jag är inte involverad i någon uppföljning av målen. Det är upp till varje verksamhet. När det gäller omledning vid vägarbeten är det en fråga för dem som jobbar med att godkänna planerna för grävarbeten, säger Daniel Fritz.

undefined
Rafael Waters (S) är självkritisk till beslutet att dra ner på ambitionen för snöröjningen förra vintern.

Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att ambitionerna för Uppsala som cykelstad är fortsatt höga.

– Vi har högt ställda mål för hur många som ska välja att cykla i Uppsala. Det är en nyckel för att vi ska klara klimatmålen.

Han säger att han förstår att snöröjningen fått dåligt betyg och att man från politiskt håll är självkritisk till hur det fungerade förra vintern.

– Vi kan se att det inte blev bra när vi drog ner på ambitionen i fjol. De besparingar som gjordes motiverade inte de försämringar som vi såg. Jag upplever att det var stor enighet i nämnden om att vi i år kommer att sopsalta hela vintern, säger Rafael Waters.

Enkät vartannat år

Cykelfrämjandet publicerar vartannat år enkätundersökningen Cyklistvelometern, där cyklister har betygsatt hur bra trafikmiljön är anpassad för cyklister.

Uppsala får totalbetyget 3,21 på en femgradig skala vilket räcker till en 21:a plats av de 119 kommuner där tillräckligt många svarat på enkäten. I Uppsala var det 2024 totalt 720 personer som svarade på enkäten.

Cykelfrämjandet gör även en rankning som kallas kommunvelometern, som bygger på kommunernas egen redovisning av sitt arbete för cykling i kommunen. Där kom Uppsala i år på tredje plats av de totalt 51 kommuner som deltog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!