Vi befinner oss i ett skifte och i en snabb teknikutveckling: förbränningsmotorer och fossila bränslen ut, hållbara energilösningar med el och batterier in.
Såväl klassiska svenska företag som Scania och Volvo som nya som batteriutvecklaren Northvolt försöker nu positionera sig i framkanten av teknikutvecklingen.
För att lyckas får de nu hjälp av Uppsala universitet med en avgörande komponent: specialiserad arbetskraft.
– Behovet är närmast omättligt, säger Johan Tysk, vicerektor för naturvetenskap och teknik på Uppsala universitet.
I höst startar därför universitetet nya utbildningar med syfte att erbjuda industrin just den här kompetensen. Det handlar om två nya masterprogram, ett i batteriteknik och energilagring – den första i sitt slag i Norden – och ett i elektriska framdrivningssystem.
– Det senare av dem handlar om tekniken som används i elbilar, men också i andra elfordon, som båtar eller flygplan som är nästa steg i utvecklingen, säger Johan Tysk.
Båda är internationella masterprogram och ska locka studenter från världen över. Utbildningarna ska ge studenterna en solid teoretisk grund, med nära koppling till industrin.
– Northvolt har varit med i utvecklingen av batteriprogrammet och kommer att sitta med i programrådet. Industrin finns även representerad i programrådet för den andra utbildningen, säger Johan Tysk.
Finns det något problematiskt med att industrin får inflytande över ett universitets verksamhet?
– Nej, den här omställningen är så angelägen och måste ske så snabbt, att vi i stället är stolta över vårt nära samarbete med industrin, säger Johan Tysk.
Uppsala universitet startar dessutom två till nya masterprogram i höst med tydlig koppling till teknikutveckling, ett i biofysik och ett i kvantteknologi.
– Både är inriktade mot framtidens datorer, säger Johan Tysk.
Initialt kommer de nya utbildningarna ha 30 studenter var, men tanken är att de ska kunna växa till kanske uppemot 100 utbildningsplatser per år.
Programmen må vara nya, men ämnena är hemmaplan sedan gammalt för universitetet.
– Uppsala har länge haft framträdande forskning inom de här områdena, säger Johan Tysk.
Exempelvis leds från Uppsala ett stort europeiskt forskningsprojekt runt framtidens batterier av professor Kristina Edström.